اعتماد به نفس

با افزایش اعتماد به نفس، استرس خود را کاهش دهید

با افزایش اعتماد به نفس، استرس خود را کاهش دهید

هموراه در مقالات مختلف به رابطه ی موثر ورزش و کاهش استرس و بهبود آن برای هر فرد اشاره شده است .

استرس و اعتماد به نفس با هم رابطه ای معکوس دارند

( بطور مثال افزایش یکی از از این دو باعث کاهش دیگری و بالعکس می شود)،

و در نهایت در هر فرد انعکاسی متفاوت ایجاد میکند.

مطالعات پی در پی نشان می دهد که افزایش اعتماد به نفس ، در کاهش میزان استرس بسیار موثراست .

محققین همچنان معتقدند ، استرس مزمن ( استرس پست سرهم که هیچ حالت آرامشی بین آن نباشد )

منجر به کاهش اعتماد به نفس می شود .

طبق شواهد موجود ، شما با سعی در بالا بردن اعتماد به نفس ، خود بود به خود ،

مضرات استرس را کاهش می دهید و درمقابل ، همزمان با کاهش تدریجی اعتماد به

نفس ، استرس خود عاملی جهت مضاعف کردن سیر این کاهش می شود.

واقعا” چه طور می شود و چرا رابطه ی این دو عامل اینچنین است ؟

یکی از دلایل ، خود معنای این دو حالت از نظر علمی است .

اعتماد به نفس ، شناخت و باور ارزشهای فردی است

توسط خود شخص که این موضوع به خودی خود جای بحث دارد.

در واقع اعتماد به نفس ، باورها و تصویر توانایی ها ی ما است و حسی است که هر فرد نسبت به خود دارد .

باید بدانیم که استرس همان واکنش هر فرد نسبت به برخورد با یک وضعیتی است که فرد مجبور است خود را با آن وفق دهد ،

بنابراین در مواجه شدن با موقعیتی جدید ، براحتی می توانیم

آن را با باور توانانی های خود که همان اعتماد به نفس است ،مهار کنیم .

بخش دیگر این دلایل ، مربوط به پذیرش باورهای ما در مورد نحوه ی زندگی و قبول آن به معنای واقعی است .

با اعتماد به نفس بالا ، توانایی برای تحمل عوامل استرس زا افزایش یافته و متعاقبا

” جهت اجتناب از آنها و ترمیم وضعیت موجود ،

بدنبال راه حال های مناست می گردیم.

چرا که ما معتقدیم اینقدر شایستگی داریم که رنج ناشی از استرس را تحمل نکنیم .

So what’s going on here?

تا اینجا دریافتیم که افزایش اعتماد به نفس ، کاهش استرس را بدنبال دارد ،

حال سوال این است که چگونه می توان این اعتماد را قبل از شروع حالات

استرس و جهت خنثی کردن عوامل آن ، افزایش دهیم .

تئوری های مختلف و پیچیده ای در مورد این موضوع مطرح شده است ،

در اینجا به سه راهکار ساده که نتیجه تحقیقات مرکز روان درمانی دانشگاه تکزاس است اشاره می کنیم :

1- به ندای ضمیر ناخود آگاه خود توجه نکنید :

اینکه دائما” به شما می گوید که نمی توانید این کار را انجام دهید !

2- خود را پرورش دهید :

از نظر روحی و جسمی خود را تقویت کنید.

3- از کسان دیگر کمک بگیرید :

بدانید که چه کسی می توانید شما را در این کار یاری دهد ،

طی کردن این راه به تنهایی خیلی موفقیت آمیز نیست .

بدلیل متفاوت بودن حالات و موقعیت زندگی هر فرد ، لازم نیست که در اجرای

راهکارهای فوق ، آنها را به ترتیب اجرا کنید ، می توانید

این راه حل ها را در یک زمان و با تعاملی دقیق ، انجام دهید ،

بطور مثال ، همزمان ، بدون توجه به ندای منفی درونی خود ، روح و جسم خود را پرورش دهید و در این راه از کمک دیگران نیز بهره ببرید.

البته صرف نظر از مزایای تعامل این عوامل ، تک تک موارد فوق ، جایگاه ویژه ای برای

 

خود دارند و مقالات و راهکارهایی جداگانه ای با شرح جزئیات چگونگی نیل به این اهداف منتشر شده است .

برای مثال بطور کامل بررسی کرده اند که چطور می توان بر ضمیر ناخود آگاه خود که

مسبب ایجاد افکار منفی است مبارزه کنیم ،

و در آخر رعایت دقیق و علمی این موارد پلی خواهد بود برای رسیدن ما به یک زندگی ایده آل و دلخواه.

منبع :mardoman.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن