دسته‌بندی نشده

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش دوم)

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش دوم)

سوال بخش 1

کدامیک از موارد زیر جزو وسایل کمک‌حافظه‌ای است که می‌توانید برای بهبود حافظه‌ی خود از آن استفاده کنید؟

l استفاده از روش تداعی برای یادآوری حقایق و اعداد.

l استفاده از روش تقسیم‌بندی برای یادآوری مجموعه‌ای از اعداد، کلمات و نام‌ها.

l استفاده از واژه‌های اختصاری و توشیح برای یادآوری اطلاعات اولیه و فهرست‌ها.

l تمام موارد.

بخش 2

استفاده از روش‌های ذهن‌آگاهی

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش دوم)

1- از فکر کردن به اینکه دارای “حافظه‌ی بدی” هستید، خودداری کنید.

خود را متقاعد کنید که دارای حافظه‌ی خوبی هستید که بهتر خواهد شد.

بسیاری از افراد خود را متقاعد می‌کنند که حافظه‌شان بد است، در حفظ نام‌ها خوب نیستند

یا اعداد از اذهان‌شان به دلایلی خارج می‌شود. این افکار را از خود دور کنید و برای بهبود حافظه‌تان تلاش کنید.

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش دوم)

2- مغز خود را تمرین دهید. دائماً “تمرین” دادن مغز باعث رشد آن می‌شود

و واکنش‌های عصبی جدیدی ایجاد می‌کند که می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند.

با ایجاد مهارت‌های ذهنی جدید-به‌ویژه مهارت‌های پیچیده‌ای همچون یادگیری یک زبان جدید

یا یادگیری نواختن یک وسیله‌ی موسیقایی-و به چالش کشیدن مغز خو

د با حل معما و بازی، می‌توانید مغزتان را فعال کنید و عملکرد فیزیولوژیک آن را بهبود بخشید.

l روزانه چند بازی سرگرم‌کننده همچون جدول کلمات متقاطع،

سودوکو و بازی‌های دیگری انجام دهید که انجام آن برای همه آسان است.

l از ناحیه‌ی آرامش خود خارج شوید و فعالیتی انتخاب کنید که جدید و چالش‌برانگیز است

و باعث می‌شود عضلات مغزتان فعال شود.

سعی کنید شطرنج یا یک بازی صفحه‌ای سریع انجام دهید.

l بخش بزرگی از مغز زمانی فعال می‌شود که مهارت جدیدی یاد بگیرید.

یادگیری اطلاعات جدید مفید است اما از آنجایی‌که مهارت‌ها به ورودی و خروجی

اطلاعات نیاز دارد، بخش بزرگ‌تری از مغز را فعال می‌کنند.

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش دوم)

3- به خود زمانی برای شکل‌گیری حافظه بدهید.

حافظه در کوتاه‌مدت شکننده است و عوامل برهم‌زننده‌ی تمرکز می‌تواند باعث شود

به‌سرعت چیزی ساده همچون شماره‌ی تلفن را فراموش کنید.

نکته‌ی مهم برای اجتناب از فقدان حافظه قبل از آنکه بتوانید حتی آن را شکل دهید،

توانایی تمرکز بر روی چیزهایی است که برای مدت زمانی کوتاه بدون فکر کردن به چیزهای دیگر به یاد آورده می‌شود،

پس وقتی تلاش می‌کنید چیزی را به یاد آورید، از عوامل برهم‌زننده‌ی تمرکز و انجام

برنامه‌های سخت و پیچیده برای چند دقیقه اجتناب کنید.

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش دوم)

4- تصاویر بهتری ثبت کنید.

غالباً ما دچار فراموشی می‌شویم نه به‌خاطر اینکه حافظه‌مان بد است

بلکه به‌خاطر اینکه مهارت‌های دیداری‌مان به کار نیاز دارد.

یک موقعیت شایعی که فراموشی در آن زیاد رخ می‌دهد، ملاقات با افراد جدید است.

غالباً ما نام‌های افراد را در ابتدا یاد نمی‌گیریم چون بر روی یادآوری آن‌ها تمرکز نمی‌کنیم.

شما متوجه خواهید شد که اگر تلاش آگاهانه‌ای برای یادآوری نام افراد داشته باشید،

عملکرد بهتری خواهید داشت.

l یک روش برای بهتر دیدن و ناظر خوبی بودن، بررسی یک عکس ناآشنا برای چند ثانیه

و سپس برگرداندن آن عکس و توصیف یا نوشتن جزئیاتی از آن عکس تا جای ممکن است.

بستن چشم‌های خود و تجسم کردن آن عکس را در ذهن‌تان امتحان کنید.

هر بار که این تمرین را انجام می‌دهید، از یک عکس جدید استفاده کنید.

با تمرین مداوم، خواهید فهمید که می‌توانید جزئیات بیشتری را حتی با یک نگاه کوچک به عکس‌ها به یاد بیاورید.

5- حس‌‌های چندگانه‌تان را درگیر کنید.

به هنگام حفظ کردن اطلاعات، می‌توانید بخش‌های بیشتری از مغز خود را با استفاده از حس‌های گوناگون تحریک کنید.

وقتی بخش بزرگ‌تری از مغز فعال است، توانایی شما برای تحریک بانک‌های حافظه‌تان افزایش خواهد یافت.

l بنویسید. فرایند نوشتن اطلاعات با دست، مغز را تحریک می‌کند

و یادآوری اطلاعات را بعدها آسان‌تر می‌سازد. تایپ کردن کارایی کمتری برای مغز دارد.

l وقتی اطلاعات را تایپ می‌کنید، از یک فونت عجیب استفاده کنید.

وقتی تایپ تمام شد، آن را بخوانید. وقتی خواندن مطلبی برای‌تان مشکل است،

به تمرکز بیشتری بر آن نیاز دارید که این می‌تواند کمک کند آن را در حافظه‌ی خود تثبیت کنید.

l اطلاعات را بازگو کنید. به خود یا به دیگران اطلاعات خود را بیان دارید. این کار حس شنوایی شما را درگیر می‌کند.

اگر این اطلاعات را به شخص دیگری بگویید تا او بتواند آن را درک کند، حافظه و فهم شما حتی بیشتر رشد خواهد کرد.

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش دوم)

6- از محیط و فضای خود استفاده کنید.

برای به یاد آوردن انجام کاری، مکان همیشگی چیزها را تغییر دهید. مثلاً اگر هر روز صبح باید مولتی‌ویتامین‌های خود را بخورید،

تُستر را به پهلو بخوابانید، قرص‌های‌تان را بر روی آن قرار دهید و فقط بعد از آنکه قرص‌های‌تان را مصرف کردید،

آن را در جای طبیعی خود بگذارید.

مشاهده‌ی قرص خود بر روی تُستر که از حالت همیشگی‌اش خارج شده است،

به شما یادآوری خواهد کرد که باید قرص‌های‌تان را بخورید.

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش دوم)

7- از فلاش‌کارت استفاده کنید.

فلاش‌کارت‌ها به‌ویژه برای مطالعه مفید هستند. فلاش‌کارت‌ یک کارت با یک سوال در یک طرف و جواب در طرف مقابل است.

(شما می‌توانید دو چیزی را که می‌خواهید به هم ارتباط دهید، در طرف مقابل یک فلاش‌کارت قرار دهید).

در طول فرایند یادگیری یک عنوان، شما دارای تعدادی کارت هستید و آن‌ها را با تست بر روی خود آزمایش می‌کنید.

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش دوم)

8- شب امتحان درس نخوانید.

شب امتحان درس خواندن فقط برای قرار دادن اطلاعات در حافظه‌ی کوتاه‌مدت جواب می‌دهد.

شما ممکن است اطلاعات را برای امتحان روز بعد خود به یاد آورید اما وقتی زمان امتحان نهایی فرا برسد، دچار مشکل خواهید شد.

فاصله‌گذاری در مطالعات خود مهم است چون به مغز زمانی برای پردازش اطلاعات و ذخیره‌ی آن در حافظه‌ی بلندمدت می‌دهد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن