دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

تمرین روش آرام سازی عضلانی برای آرامش بیشتر

آرام سازی عضلانی

آرام سازی عضلانی – برای این منظور بایستی مکانی آرام با نوری ملایم انتخاب کنید. تا حد ممکن محیط عاری از محرک های محیطی (سر و صدا، گرما یا سرما و ….) باشد. لباس آزاد و راحت به تن کرده و اگر کمربند، جوراب، کش، گیره مو، گوشواره، گردن بند یا هر چیزی که به بدنتان فشار می آورد دارید، از خود دور کنید. روزانه حدود 15 تا 30 دقیقه به انجام آرام سازی بپردازید و در هر مرحله به احساساتی که بعد از تنش زدایی به سراغتان می آید، تمرکز کنید.

قبل از شروع تمرین برای میزان تنش و اضطرابتان مقیاسی از 5 تا 100 در نظر گرفته و به اضطراب خود نمره بدهید. روی زمین یا تخت دراز بکشید، پاها قدری از هم فاصله داشته باشد، دست ها را به موازات بدن قرار داده و نگاه خود را به سقف بدوزید. برای کارآیی بیشتر بهتر است چشمان خود را ببندید.

دستورالعمل زیر را برای گروه های مختلف عضلاتتان و آرام سازی عضلانی (هر عمل 2 مرتبه) اجرا کنید:

ابتدا چند نفس عمیق به این صورت بکشید: دم را از بینی شروع کرده شش ها را کاملاً پر از هوا کنید و حدود 3 ثانیه آنرا در سینه نگه دارید. سپس آرام آرام بازدم را از دهان انجام دهید. تا جایی که ممکن است بازدم را طولانی تر کنید.
آرام سازی عضلانی دستها و بازوها:

آرام سازی عضلانی دستها را از دست راست شروع می کنید.

آرام سازی عضلانی دستها و بازوها:

 از دست راست شروع می کنید. انگشتان دست راستتان را آرام مشت کرده و تا جایی که تحمل دارید بهم فشار دهید. تنش را کاملاً حس کنید. سپس آرام آرام مشت خود را باز کرده و وزن دستتان را روی تخت یا زمین بیندازید. همین عمل را برای دست چپ انجام دهید. به تفاوت حالتی که بین تنش و آرامش بعد از آن وجود دارد کاملاً دقت کنید. حال هر دو دست را بدون این که بازوها از زمین جدا شود آرام آرام به طرف صورت آورده و همزمان مشت کنید. انقباض را در بازو و ساعد خود حس کنید.
چند لحظه در همین حالت مانده و سپس آرام دستها را به حالت اول برگردانید. اختلاف بین تنش و تنش زدایی را به خاطر بسپارید. کف دستها را به زمین یا تخت فشار داده و تنش را در عضلات پشت بازوهایتان حس کنید. سپس آرام به حالت اول برگردید. حس می کنید دست راست، ساعد راست، بازوی راست، دست چپ، ساعد چپ و بازوی چپ کاملاً آرام شده و از سایر اعضای بدنتان گرمتر و سنگین تر شده اند. نفس عمیق بکشید و با هر بازدم افکار مزاحم را از ذهن بیرون کنید.

آرام سازی عضلانی شانه ها:

 شانه ها را آرام بطرف گردن بالا بکشید تا جایی که در ماهیچه های اطراف شانه تنش و فشار را حس کنید. تنش باید در شانه باشد، به گردن خود فشار نیاورید. آرام شانه ها را به حالت اول برگردانده و نفس عمیقی بکشید. دستها را بدون بلند کردن از زمین به طرف پاها پایین بکشید تا حس تنش در شانه ها ایجاد شود. کمی نگه داشته و آرام به حالت اول برگردید.

 آرام سازی عضلانی گردن:

بدون تکان دادن بدن سر را به طرف راست چرخانده بطوری که ماهیچه های طرف چپ گردنتان کشیده شود. کمی در همین وضعیت مانده و سپس سر را به حالت اول برگردانید. همین عمل را برای طرف دیگر گردنتان تکرار کنید. بدون اینکه شانه ها از تخت یا زمین بلند شود سرتان را بلند کرده و چانه خود را به سینه نزدیک کنید. حس تنش در ماهیچه های پشت گردنتان ایجاد می شود.
این حس را بخوبی به خاطر سپرده و آرام گردنتان را به حالت اول برگردانید. به اختلاف بین تنش و تنش زدایی دقت کنید. عکس این حرکت را با فشار دادن سر به متکا برای ماهیچه های جلوی گردن انجام دهید. نفس عمیق بکشید. حس می کنید دستها، ساعدها و بازوان، شانه و گردنتان در آرامش عمیقی فرو رفته اند و از سایر اعضای بدن گرمتر و سنگین تر هستند. با کشیدن نفس عمیق می توانید این حس را افزایش دهید.

آرام سازی عضلانی چانه و زبان:

 دندان ها را روی هم گذاشته و بهم فشار دهید. این تنش را حس کرده و سپس لب ها را قدری از هم دور کنید تا تنش بیشتر شود. آرام به حالت اول برگردید. حال نوک زبان را به سقف دهان فشار دهید. تنش را در زبان کاملاً حس کرده و آرام به حالت اول برگردید. احساس می کنید قسمتی از چانه و فک، خصوصا زبان در سکون و آرامش قرار می گیرند. حال لب ها را روی هم گذاشته و بهم فشار دهید (مثل دو سر یک انبر) و بعد رها کنید. سپس لبها را غنچه کرده (مثل ادای حرف o ) به طوریکه وسط لب ها از هم فاصله گرفته و سوراخی ایجاد شود. انقباض را نگه داشته و آرام آرام به حالت اول برگردید. 

آرام سازی عضلانی چشم ها:

 همانطور که چشمهایتان بسته است، به سمت راست نگاه کرده و تنش را در ماهیچه های چشم خود حس کنید. آرام به حالت اول برگردید. این عمل را برای سمت چپ، بالا و پایین هم انجام دهید. حال ابروهایتان را به طرف بالا بکشید بطوریکه پیشانیتان چروک شود. کمی نگه داشته و آرام رها کنید. در حال آرامش قرار گرفته اید و حس می کنید فک، چانه، لبها، چشم ها، گردن، صورت و پیشانیتان گرم و سنگین شده اند. دستها و شانه هایتان بیش از قبل آرام شده اند. با کشیدن نفس عمیق هر بار آرامتر از قبل شوید. قدری احساس کرختی و سستی می کنید.
در ذهن خود مرتبا این جمله را تکرار کنید: ” من آرام و آرامتر می شوم.”
آرام سازی عضلانی برای آرامش بیشتر

در ذهن خود مرتبا این جمله را تکرار کنید: ” من آرام و آرامتر می شوم.”

آرام سازی عضلانی سینه و شکم:

 بهترین راه آرام سازی سینه ها کشیدن نفس عمیق است.  عمیق تر از قبل نفس کشیده و آنرا 7 – 6 ثانیه در سینه نگهدارید. تنش را در سینه و پشت شانه ها حس کرده و سپس آرام بازدم را از دهان خارج سازید. 2 حرکت برای شکم داریم. ابتدا شکم را بطرف داخل کشیده و ماهیچه های آنرا منقبض کنید. کمی در همین وضعیت مانده و سپس آرام رها کنید. بار دوم تنش را از ناف هم پایین تر ببرید. احساس می کنید از دیافراگم تا پایین ناف در آرامش فرو رفته است.
به اختلاف بین تنش و تنش زدایی دقت کنید. حال عکس عمل فوق را انجام دهید. شکم را مثل توپ گرد کرده و بیرون دهید. چند ثانیه در همین حال مانده و سپس رها کنید. نفس عمیق کشیده و همه تنش های سینه و شکم را با بازدم بیرون بفرستید. احساس می کنید دستها، بازوها، گردن، شانه، سینه و شکم در آرامش فرو رفته اند. بالا تنه شما گرم و سنگین شده است.

آرام سازی عضلانی کمر و باسن:

 برای انقباض کمر بدون حرکت اضافی کمی به آن قوس دهید ( مثل اینکه دستی زیر کمرتان باشد). کمی در همین حالت مانده و سپس آرام به حالت اول برگردید. زانوهای خود را بالا آورده و پاها را تا کنید تا حدی که پاشنه پاها به باسن نزدیک شود. تنش را در ماهیچه باسن احساس کنید و سپس آرام پاها را به حالت اول برگردانید. نفس عمیق بکشید. احساس می کنید ماهیچه های کمر و باسنتان آرام شده اند.

آرام سازی عضلانی پاها:

پاها را به اندازه 5 سانتی متر از زمین بلند کرده و تنش را در ماهیچه های ران خود حس کنید. کمی در همین حالت مانده و سپس آرام به حالت اول برگردید. پاها را کمی بیشتر از هم فاصله دهید. پاها را بدون خم کردن انگشتان از مچ به سمت بیرون فشار دهید. تنش را در ساق پاهایتان حس کنید و آرام پاها را به حالت اول برگردانید.
کمی پاشنه ها را از هم دور کرده و پاها را به طرف داخل بچرخانید. ضمن اینکه در پاها تنش دارید در مچ ها و ساق پا هم تنش ایجاد می شود. آنرا احساس کرده و سپس به حالت اول برگردید. این بار تنش را به ران بکشانید پاشنه ها را قدری به هم نزدیک تر کنید انگشتان پا را به سمت صورت بکشید. تنش را احساس کرده و سپس آرام آرام به حالت اول برگردید. به اختلاف بین تنش و آرامش دقت کنید.
آرام سازی عضلانی برای آرامش بیشتر

آرام سازی عضلانی پاها برای آرامش بیشتر

 حالا آرام سازی عضلانی برای آرامش بیشتر

پاها را به بیرون خم کنید بدون اینکه در زانوها حرکتی ایجاد شود کمی نگه دارید و سپس آرام آرام به حالت اول برگردید در این دو حرکت انگشتان پاها در تنش و آرامش شرکت می کنند. پاها را در حالتی که دوست دارید رها کنید حس می کنید ماهیچه باسن ،ران ها، مچ، ساعد و پاها در آرامش هستند قسمت های نامبرده سنگینترند و گرمای خوبی دارند و با بقیه قسمت های بدن قابل مقایسه اند.
حال خوبی دارید می بینید که تمام بدن از دست ها به طرف شانه، صورت دستها و از کمر به طرف پاها در گرما و آرامش لذت بخشی قرار گرفته اند. نفس عمیقی بکشید. در حین بازدم تمام بدن را در حد نهایی آرام کنید. در آرامش خوبی به سر می برید. قبل از باز کردن چشم ها در مقیاس ابتدایی تنش خود را نمره دهید. هر موقع آمادگی دارید می توانید چشمانتان را باز کنید.

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه