دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

مدیتیشن جایگزین درمان برای مغز (امواج مغزی)

مدیتیشن جایگزین درمان

مدیتیشن جایگزین درمان برای مغز می تواند باشد –  فعالیت سلول های مغزی بیانگر سطوح مختلفی از هوشیاری است. فعالیت سلول های مغز بصورت امواج و توسط دستگاه الکترو انسفالگرافی قابل ردگیری است. امواج مغزي بر اساس فرکانس آنها نامگذاري مي شوند

این امواج مغزی به چهار دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

    1. امواج بتا (Beta waves): این امواج در فعالیت‌های روزانه و وضعیت بیداری طبیعی تولید می‌شوند. این امواج به فرد اجازه می‌دهند تا برای مدت طولانی تمرکز کند.
    2. امواج آلفا (Alpha waves): این امواج معمولا در وضعیتی تولید می‌شوند که فرد آرام است، مانند هنگامی که چشمانش را می‌بندد و استراحت می‌کند.
    3. امواج تتا (Theta waves): این امواج معمولا در وضعیتی تولید می‌شوند که فرد در حال خوابیدن یا خواب است، یا در وضعیتی که در آن توجه و حواس کمتری نسبت به محیط اطراف دارد.
    4. امواج دلتا (Delta waves): این امواج معمولا در وضعیتی تولید می‌شوند که فرد در حال خواب عمیق است.

مدیتیشن جایگزین درمان: امواج مغزی در زمان مدیتیشن

تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق

02188302523

تلگرام و واتساپ

09011594943

امواج بتا

زمانی که بیدار هستیم و در حالتی که چشمان ما باز است و هنگام تمرکز، توجه و دقت؛ تفکر و حل مسأله؛ مذاکره، راه رفتن و یا رانندگی، امواج مغزی در محدوده بتا هستند. فرکانس بتا دارای تواتری بیشتر از 13 هرتز در ثانیه است. هرچه قدر کارها با آرامش بيشتري صورت گيرد امواج نوسان کمتری داشته و چنانچه همراه با هيجان شديد و يا استرس باشد امواج مغزي تواتر بیشتری یافته و گاهي اوقات تا 60 نوسان در ثانيه هم خواهد رسيد. همچنین داروهای آرامبخش نیز فعالیت این امواج را افزایش می دهند (فرد فاقد خواب عمیق خواهد بود).

امواج بتا در بزرگسالان ديده مي‌شوند و در جلو سر قابل اندازه گيري هستند. هنگامی که چشمان خود را می بندیم و مغز از پردازش اطلاعات بینایی باز می ماند ،امواج بتا ظاهر می شوند. در این حالت امواج مغزی بین 8-12 نوسان در ثانیه خواهند داشت. هر چند در حالت بتا فرد چشمان خود را بر روی هم گذاشته و عضلاتش شل شده است اما نسبت به محرک های محیطی آگاه خواهد بود.

امواج آلفا 

آلفا در سنين کودکي ظاهر شده و در قسمت پس سر قابل اندازه گيري مي‌باشند. زمانی که در حالت ريلکسيشن قرار مي‌گيريم يا مراقبه انجام مي‌دهيم ريتم امواج مغزي در حالت آلفا قرار می گیرد. هر چه قدر به آرامش فکري و جسمي بيشتري فرو رويم در سطح عمقي تري از آلفا قرار مي‌گيريم.

امواج آلفا به شکل دوکي شکل و منظم هستند و هماهنگي بين دو نيمکره راست و چپ افزایش می یابد . با ورود به حالت آلفا اطلاعات وارده به مغز بدون پردازش نيمکره چپ (نیمکره منطقی) وارد مغز مي‌شود. حالت آلفا پايه و دروازه ورود به سمت نيروهاي برتر يا ناخودآگاه است و حالت مشترک در بين تمام قبايل و اديان جهت دعا و ارتباط با دنياي ماوراء مي‌باشد.

امواج تتا

با وارد شدن به حالت خواب طبيعي (در بزرگسالان) امواج آلفا ناپديد و امواج ديگري به نام تتا که از کيفيت و فرکانس پايين تري برخوردار هستند نمايان مي‌شود. میزان تواتر امواج تتا بین 8-4 هرتز می باشد. در بعضي از مراقبه هاي عميق همانند تکنيک آدمک مغزي اين امواج نمايان مي‌شوند. اين امواج در ناحيه گيجگاهي ظاهر مي‌شوند. فعالیت شدید مغزی می تواند در بلند مدت بر روی کارایی مثبت فرد اثر بگذارد به همین جهت تکنیک های مختلفی ابداع گشته که سطح هوشیاری و فعالیت مغز را تغییر می دهد. تکنیک هایی همچون ریلکسیشن و مدیتیشن جایگزین درمان در نظر گرفته شده و در پی چنین تغییری هستند.

تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق

02188302523

تلگرام و واتساپ

09011594943

بررسی ها نشان داده که این تکنیک ها می توانند باعث انتقال سطح هوشیاری از یک موج مغزی فعال به موج دیگر شود و در نتیجه فرد را از هجوم افکار خالی کند . چنین ادعا می شود که مدیتیشن می تواند زندگی شادتر و آرامتر برای افراد فراهم آورد. در طی سالیان اخیر، امواج مغزی به عنوان یکی از روش‌های مطالعه عملکرد مغز و بررسی تأثیرات مختلف بر فعالیت مغز مورد توجه قرار گرفته‌اند. از آنجا که الگوی امواج مغزی می‌تواند نشان دهنده وضعیت روانی و فیزیولوژیکی فرد باشد، بسیاری از پژوهش‌های علمی بر روی این موضوع که مدیتیشن جایگزین درمان برای بسیاری از بیماریها میتواند باشد تمرکز دارند. این پژوهش‌ها در بسیاری از زمینه‌هایی از جمله درمان بیماری‌ها، بهبود شناخت، بهبود یادگیری و بهبود عملکرد شناختی فرد، استفاده می‌شوند.

 

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

مطالب مرتبط

مدیتیشن چه بر سر مغز ما می‌آورد؟

مدیتیشن چه بر سر مغز ما می‌آورد؟ آیا مدیتیشن همان دگرهیپنوتیزم است ؟شاید مدیتیشن ...

متافیزیک و مراقبه فکری در دنیای امروز ما

متافیزیک و مراقبه فکری در دنیای ما ماورای معروفات و منكرات جهان هستی از ...

چگونه مراقبه تربیت و کنترل ذهن را انجام دهیم؟

مراقبه " تربیت"و "کنترل" ذهن- مراقبه " تربیت" و "کنترل" ذهن توسط تکنیک های ...

برنامه عملی ریلکسیشن

برنامه عملی ریلکسیشن را در این مقاله میخواهیم در چند گام ساده به شما ...

اگر فکر می کنید مدیتیشن کار راحتی است، اشتباه می کنید.

مدیتیشن کار راحتی است، اشتباه می کنید. در مورد مزیت های مدیتیشن مقالات زیادی ...

همه آنچه در مورد مراقبه و مدیتیشن باید بدانید

همه آنچه در مورد مراقبه و مدیتیشن باید بدانید همه ی ما در طول ...

دیدگاهها

بدون دیدگاه