دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

مدیتیشن و مراقبه

مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا

مدیتیشن به معنای متمرکز کردن ذهن است. این تمرکز میتواند بر روی یک صدا، عبارت یا دعا، شئ، تصویر، آگاهی از خویشتن، نحوه تنفس، فرائض دینی و … صورت گیرد. مدیتیشن انرژی درمانی برای روح و جسم آدمی می باشد.

هدف از ساهاجا یوگا مدیتیشن

هدف از مدیتیشن آگاهی از لحظه حال، رسیدن به آرامش، و کاهش استرس است. مدیتیشن موجب ارتقای شخصیت و رشد روحانی و معنوی می شود. مدیتیشن می تواند به آرامش افراد در استرس، به حفظ سلامتی و به بهبودی بیماران کمک کند. کسانی که مدیتیشن را به صورت مرتب انجام می دهند، هم کمتر دچار اضطراب و افسردگی می شوند و هم شادمانی و رضایت بیشتری از زندگی دارند.

مدیتیشن مراقبه پاکسازی

در بحث مدیتیشن مراقبه پاکسازی باید دانست که مدیتیشن آرامش عمیقی ایجاد می کند که در آن احساس توازن و تعادل فکری خواهید کرد. دستاورد این تعادل فکری افزایش بصیرت، ارتقای افکار، و خونسردی در برخورد با مشکلات است. آرامش و خود شناسی بیشتر و پذیرش بهتر دیگران روابط اجتماعی را نیز دگرگون می کند. مدیتیشن با ایجاد شرایط رهایی از استرس می تواند به کاهش علائم بسیاری از بیماریها کمک کند.

فواید مدیتیشن و مراقبه

فواید مدیتیشن و مراقبه را می توان به صورت زیر شرح داد:

١- بر اساس یافته های بالینی مدیتیشن منظم می تواند در درمان حمله اضطراب، اختلال اضطرابی فراگیر، زخمهای گوارشی، التهاب روده بزرگ، پسوریازیس، و برخی اختلالات افسردگی مانند دیس تایمی موثر باشد.

٢- مدیتیشن می تواند به عنوان مکمل درمان در فشار خون بالا، پیشگیری از سکته قلبی، سخت شدن دیواره عروق، التهاب مفاصل، دردهای عضلانی، سرطان، بی خوابی، میگرن، و سکته مغزی به کار رود.

٣- مدیتیشن می تواند درمان مکملی برای آلرژیهای خفیف تا متوسط و آسم باشد، چون کاهش استرس در این بیماریها نقش پیشگیری کننده دارد.

٤- مدیتیشن موجب کاهش علائم و بهبود عملکرد در بیماریهای عصبی مانند پارکینسون، ام اس، و صرع می شود.

احتیاط ها در مراقبه ی مدیتیشن

مادامی که صحبت از احتیاط ها در مراقبه ی مدیتیشن می شود باید دانست مدیتیشن برای بیشتر افراد بی خطر است. اما به نظر می رسد دوره های عزلت نشینی طولانی در برخی از انواع مدیتیشن برای افراد مبتلا به اختلالات روانی، اختلال افسردگی اساسی، و اختلالات شدید شخصیتی، نامناسب است. برخی تحقیقات بیان می کنند که حالت آرامش و خلسه مانند مدیتیشن مشابه هیپنوتیزم است.

نتایج ساهاجا یوگا مدیتیشن

مطالعات علمی که از سال 1960 تا به حال صورت گرفته اند، نشان می دهند که مدیتیشن متابولیسم و سوخت و ساز بدن، سیستم غدد درون ریز، سیستم عصبی مرکزی، و سیستم اعصاب خودکار را تحت تاثیر قرار می دهد. تعداد تنفس، ضربان قلب و فشار خون کاهش یافته و امواج مغزی آلفا افزایش می یابد. اینها موجب کاهش اضطراب و درد می شوند. نیاز به مصرف مسکنها نیز کم می شود.

مدیتیشن سالهای سال است که انجام می شود. مذاهب مختلف در سر تا سر جهان روشهای متنوعی از تمرینات مدیتیشن را ارائه داده اند. از جمله مراسم مذهبی مسیحی، تمرینات نشسته بودایی، حرکات چرخشی صوفیان، و…. گذشته از مراسمهای مذهبی متداول و زمینه های فرهنگی، مدیتیشن را می توان به صورت فردی برای غلبه بر استرس و درد به کار برد.

 

انواع مدیتیشن

به طور کلی انواع مدیتیشن بر دو نوع است:

١- مدیتیشن از طریق تمرکز

٢- مدیتیشن از طریق تفکر

در مدیتیشن از طریق تمرکز فرد توجه خود را بر روی تنفس، تصویر واقعی یا خیالی، یک صدا، کلمه یا عبارتی که به آرامی یا با صدای بلند تکرار می شود (مانترا)، و یا بر حرکات مشخص مانند حرکات تای چی، یوگا ، چی کونگ متمرکز می کند.

به دنبال تمرکز، نگرانی و اضطراب محو شده احساس آرامش جای آن را می گیرد. این آرامش اثرات فیزیولوژیک مفیدی بر بدن دارد. در مدیتیشن از طریق تفکر، فرد از تمامی توجه خود برای آگاهی استفاده می کند. تفکر در حالت آرامش و به منظور شناخت خویشتن صورت می گیرد و آگاهی از افکار، احساسات طبیعی، قوه ادراک و احساس به دست می آید.

از این طریق سکون و آرامش ذهن، تسلط بر خویشتن و خونسردی حاصل می شود. روشهای مختلف مدیتیشن آمیزه ای از فرهنگها و مذاهب هستند ولی اساس همه آنها را این دو روش تشکیل می دهد.

مثالی از مدیتیشن

برای مثال می توانید از یکی از روشهای ساده مدیتیشن پنج دقیقه ای روزانه نوشته سلن ییگر selen yeager استفاده نمائید. در این روش ساده، فقط کافیست شما مکانی آرام و بدون مزاحمت پیدا کنید و بنشینید فراموش نکنید که پشت شما باید مستقیم و بدون خمیدگی (قوز) باشد دستان خود را به حالتی کاملا آرام و راحت در کنار خود قرار دهید، اجازه دهید تا چشمان شما به طرف پایین نگاه کند البته از خیره شدن به زمین خودداری نمایید و بسیار آرام و عمیق و منظم نفس بکشید، با تمرکز و احساس سرشار از شکر گزاری از آفریدگار یا قدرت بی انتها ادامه دهید.

اگر کمی افکار شما شناور است اشکالی ندارد، اگر احساس سنگینی چشم داشتید چشمان خود را ببندید، بسیار آرام باشید و این تمرین را هر روز ادامه دهید اگر دو بار در روز این تمرین را انجام دهید و زمان آنرا به بیست دقیقه برسانید بسیار موثرتر خواهد بود. نگران نباشید به راحتی آنرا انجام خواهید داد و تاثیر شگفت انگیز آنرا خواهید دید.

او فشار خون بالای خود را جدی نمی‌گرفت، اما حالا به یک تغییر شخصی کامل رسیده است. او کتاب‌هایی در مورد شادی خواند، و روان‌ درمانی را شروع کرد و ورزشش را بیشتر کرد، و با وجود چهارچوب ذهنی بدبینانه‌اش، به توصیه یک همکار مورد اعتماد به مدیتیشن Meditation رو آورد. ظرف یک ماه، او احساس آرامش بیشتری داشت –و فشار خونش نیز به حد عادی برگشته بود.

مطالعات مختلفی تجربه رضا را تایید کرده و نشان می‌دهند که مدیتیشن نه تنها فشار خون را پایین می‌آورد بلکه می‌تواند سیستم ایمنی شما را نیز تقویت کند –اگرچه مکانیسم اثر آن مشخص نیست- و توانایی تمرکز شما را افزایش دهد.

کسانی که تمرین مدیتیشن می‌کنند می‌تواند از میان تمرین‌های متنوع مذهبی و غیرمذهبی، یکی را انتخاب کنند. وجه مشترک این تمرین‌ها آن است که دایره تمرکز را محدود کرده و جهان خارج را از ذهن بیرون می‌رانند و معمولاً موجب آرامش جسمی هستند.

در مطالعه‌ای مشخص شد که مدیتیشن موجب بهبود واکنش‌های جسمی و احساسی در مقابل استرس شد. در این مطالعه، کسانی که به طور منظم به مدت شش هفته به تمرین مدیتیشن می‌پرداختند وقتی در شرایط استرس‌زا قرار گرفتند فعالیت سیستم ایمنی کمتر و آشفتگی احساسی کمتری داشتند.

مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا

در مدیتیشن از طریق تمرکز فرد توجه خود را بر روی تنفس، تصویر واقعی یا خیالی، یک صدا، کلمه یا عبارتی که به آرامی یا با صدای بلند تکرار می شود (مانترا)، و یا بر حرکات مشخص مانند حرکات تای چی، یوگا ، چی کونگ متمرکز می کند.

مدیتیشن و کاهش استرس

مدیتیشن و کاهش استرس با یکدیگر رابطه دارند، کاهش استرس می‌تواند کلید تاثیر سودبخش مدیتیشن بر سلامت باشد. ما می‌دانیم که استرس در اغلب بیماری‌های شدید مدرن نقش دارد. مطالعات بسیاری نشان‌‌دهنده بهبود فیبرومیالژیا و حتی پسوریازیس در بیمارانی بوده که مدیتیشن کرده‌اند. مشکل بتوان بیماری را تصور کرد که استرس و خلق‌ و خو در آن نقشی نداشته باشند. علم هنوز نتوانسته ارتباط بین مغز و سیستم ایمنی فردی که مدیتیشن می‌کند را به طور دقیق درک کند. اما مطالعه‌ای نشان داد که پس از هشت هفته آموزش مدیتیشن، فعالیت الکتریکی بخش‌هایی از لوب جلویی چپ مغز، یعنی ناحیه‌ای که در افراد خوشبین فعالتر است، افزایش می‌یابد.

چگونه مدیتیشن با مراقبه را فرا بگیریم

شما می توانید مدیتیشن با مراقبه را فرا بگیرید، اگر فکر می‌کنید مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند که کمی آرامتر شوید، روش‌ها و رشته‌های بسیار متنوعی وجود دارد که از گفتن مانترا تا خیره شدن به شعله شمع تا شمارش نفس‌ها را شامل می‌شود. باید آنقدر به تلاش ادامه دهید تا احساس خوبی در شما شکل گیرد. و می‌توانید از کلاس‌های آموزشی، کلاس‌های سرای محله یا مراکز دیگر استفاده کنید. این کلاس‌ها اغلب ارزان هستند. حالا «رضا» تقریباً هر روز صبح روی نیمکت مخصوصی در اتاق نشیمن، مدیتیشن انجام می‌دهد. او می‌گوید که در کنار آمدن با فراز و نشیب‌های زندگی بهتر عمل می‌کند و می‌افزاید که اگر مدیتیشن را رها کند مسائل کوچک هم موجب عصبانیت او خواهند شد. وقتی دوباره متعادل می‌شوم، با خودم می‌گویم واقعاً چرا باید از مدیتیشن منظم دوری کنم.

آموزش های مدیتیشن کمک کننده است؟

ظاهراً حتی آموزش‌های بسیار مختصر مدیتیشن نیز می‌تواند به افراد کمک کند تا با درد کنار بیایند و مطالعات جدید تصویربرداری مغز می‌تواند دلیل آن را توضیح دهد. بعد از فقط چهار جلسه 20 دقیقه‌ای مدیتیشن ذهن‌ آگاه، اغلب مخاطبان یک مطالعه کوچک متوجه کاهش قابل توجه شدت درد و ناراحتی خود، در هنگام مواجهه با محرک درد، شدند. قبل از یادگیری روش‌های مدیتیشن، هنگامی که فرد در مقابل گرمای شدید قرار می‌گرفت، تصویربرداری مغز نشاندهنده فعالیت زیادی در بخش کلیدی مغز بود اما این فعالیت پس از انجام مدیتشین کاهش یافت. این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد که تنها کمی بیش از یک ساعت آموزش مدیتیشن می‌تواند موجب کاهش چشمگیر تجربه درد و فعالیت مغزی مرتبط با درد شود.

مدیتیشن موجب درمان درد می‌شود

محققان 18 بزرگسال جوان سالم را گرد آوردند که هرگز قبل از پیوستن به این مطالعه دست به مدیتیشن نزده بودند. در چهار جلسه 20 دقیقه‌ای آموزشی، مخاطبان مطالعه روش مدیتیشن موسوم به توجه متمرکز را آموختند که شامل توجه دقیق به الگوهای تنفس است و در عین حال افکاری را که شما را از این توجه دقیق دور می‌کنند مشخص کرده و کنار می‌گذارید. قبل و بعد از آموزش مراقبه ذهن‌ آگاه، فعالیت مغز با استفاده از نوع خاصی تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)سنجیده شد که از فرآیندهای طولانی‌تر مغز مثل مدیتیشن تصویربرداری می‌کند و بهتر از ام.آر.آی استاندارد است.

در حین گرفتن ام.‌آر.آی، ابزاری در کنار ساق پای راست هر مخاطب قرار می‌گیرد که گرمای 120 درجه تولید می‌کند – دمایی که برای اغلب مردم دردناک است. در یک بازه 5 دقیقه‌ای، حرارت به مدت 12 ثانیه روی پوست قرار گرفته و سپس به همان مدت از پوست دور می‌شود. اگرچه صدای ام.آر.آی. بسیار بلند بود اما اغلب مخاطبان موفق شدند که صدا و درد ناشی از منبع حرارت را نادیده گرفته و بر تنفس خود متمرکز شوند. میزان شدت درد پس از مدیتیشن به طور میانگین 40 درصد کاهش یافت و میزان آزار درد نیز 57 درصد کاهش یافت. مشخص شد که مدیتیشن توانسته فعالیت مناطق پردازش درد در مغز را کاهش دهد.

مدیتیشن 101 پذیرش عوامل حواس‌پرتی

مطالعه تایید می‌کند که مدیتیشن ذهن‌ آگاه می‌تواند تاثیری واقعی و قابل سنجش بر تجربه درد شدید، حتی در افرادی که آموزش رسمی کمی داشته‌اند، داشته باشد. مدیتیشن می‌تواند برای مدیریت درد پس از جراحی و دردهای شدید دیگر موثر باشد. حال باید دید آیا آموزش مختصر می‌تواند برای افراد با درد مزمن نیز مفید باشد یا خیر.

مدیتیشن مدتها برای درمان درد مزمن به کار رفته است، اما بیماران آموزش‌های بسیار بیشتری دریافت می‌کرده‌اند. مشخص نیست که آیا جلسات مختصر آموزشی مانند جلساتی که در این مطالعه بکار رفته می‌تواند برای این بیماران مفید باشد یا خیر. مدیتیشن ذهن را از درد دور می‌کند و واکنش احساسی به درد را کاهش می‌دهد.

در مرحله آموزش در این مطالعه، مخاطبان یاد گرفتند که چشمان خود را بسته و بر تغییر احساسات تنفس خود متمرکز شوند و به آنها گفته شده بود که هر بار که ذهنشان به سمت مسائل دیگر می‌رود دوباره توجه خود را به تنفسشان معطوف کنند. معمولاً این مسئله در اولین دقایق مدیتیشن اتفاق می‌افتد.

هدف آن است که این حواس پرتی‌ها را بپذیریم، آنها را به همان شکل که هستند قبول کرده و خیلی نرم با توجه دوباره به تنفس، بدون هیچ قضاوتی، اجازه دهیم این عوامل حواس‌پرتی از ذهنمان دور شوند. بسیاری از مردم در ابتدا نمی‌توانند مانع پریشانی ذهن خود شوند و فکر می‌کنند خطایی در کارشان هست. اما آگاه شدن از شلوغی مغز هم بخشی از این روند است.

مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا مدیتیشن

 مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا شامل چند دقیقه نشستن در سکوت است تا به بدن اجازه دهد که آرام شود، ذهن از فعالیت‌های مشغول کننده در طول روز رها شده و به درون برگردد. با این تمرین، حالتی از آرامش درونی بروز می‌کند، نگرانی‌ها و اضطراب‌های ما محو می‌شوند و می‌آموزیم

که در درون خود یک احساس فزاینده‌ای را از هماهنگی و رضایت تجربه کنیم. خیلی مهم است بخاطر داشته باشید که هیچ گاه میزان پیشرفت افراد در مدیتیشن ساهاجا یوگا شبیه یا برابر هم نخواهد بود. این یکی از دلایلی است که چرا مدیتیشن در ساهاجا یوگا فقط آشکارترین چارچوب برای راهنمائی شما ارائه می‌گردد.

مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا

حالتی از آرامش درونی بروز می‌کند، نگرانی‌ها و اضطراب‌های ما محو می‌شوند و می‌آموزیم

در تجزیه و تحلیل نهائی فقط دو عامل تعیین کننده وجود دارد که مشخص می‌کند شما تا چه عمقی و با چه سرعتی در مدیتیشن خود فرو می‌روید. آن دو عامل عبارتند از:

  1. تمایل شما
  2. یک برنامه مدیتیشن مرتب و منظم

اگر یک تمایل خالص قوی برای عمیق تر شدن دارید منظور ما از “خالص” یعنی بدون انگیزه های نهائی مانند غلبه بر دیگران یا بر هر چیز دیگر است  و با پشتکار، یک برنامه منظم مدیتیشن صبح و عصر را دنبال می‌کنید، پیشرفت شما سریع‌تر از هر کس دیگری که فاقد یکی از این نکات باشد خواهد ‌بود.

اغلب، مواردی وجود دارد که سیستم حساس یک نفر نیاز به پاک شدن بیشتری نسبت به دیگران دارد، بدین ترتیب طبعاً میزان پیشرفت افراد نیز متفاوت خواهد بود. این یک مسابقه نیست، بلکه یک فرایند عشق برای تجدید پاکی و معصومیت کودکی شماست. شما باید در این مسیر، لذت بیشتری در زندگی‌تان احساس کنید و بهبود روز به روز خود را دریابید.

با توجه به مراتب فوق همان طوری که شما به تمرین مدیتیشن ساهاجا ادامه می‌دهید متوجه مزایای زیر خواهید شد. هیچکدام از این منافع دارای شکل خاص یا اهمیت و یا زمان معین نیستند. بعضی از این مزایا، فقط بعد از ماه‌ها تمرین ممکن است احساس شوند اما همه آنها واقعی هستند و بطور قطع رخ خواهند داد.

به طور کلی مدیتیشن در ساهاجا یوگا به معنی قرار گرفتن در آگاهی بدون فکر است، یعنی به عنوان اولین نتیجه بیداری کندالینی‌، در سکوت ناشی از عدم حضور افکارمان قرار می‌گیریم. به این حالت،‌ آگاهی بدون فکر گفته می‌شود. برای رسیدن به این مرحله آن‌ چه که باید انجام دهیم بسیار ساده است. با آسودگی بر روی زمین می‌نشینیم و دست‌های خود را به سمت تصویر باز نگه میداریم. در مدتی که چشمان خود را بسته‌ایم، بدون این که تلاش خاصی انجام دهیم یا این که متحمل سختی شویم، تنها با نه گفتن به فکر‌هایی که وارد ذهن ما می‌شوند، وارد آگاهی بدون فکر می‌شویم. این اساس و پایه مدیتیشن کردن در ساهاجا یوگا است

 مزایای ساهاجا یوگا مدیتیشن

ساهاجا یوگا مدیتیشن یک روش معتبر و گسترده در علم ذهنی و روانشناسی است که اصول یوگا و مدیتیشن را با هم ترکیب کرده و بر اساس فلسفه آیورودا، یکی از سیستم‌های طبیعی درمانی هند، ایجاد شده است. تکنیک ساهاجا یوگا مدیتیشن بر اصولی مبتنی بر هماهنگی بین نفس، حرکت، و ذهن تأکید دارد. در ساهاجا یوگا مدیتیشن، تمرکز بر تعادل بین دو اصل اصلی “ها” و “تژ”، یعنی آفتاب و ماه، قرار دارد. این روش شامل تکنیک‌های تنفس، حرکات بدنی، و مدیتیشن به منظور تقویت آگاهی و افزایش تعادل روانی و جسمانی می‌شود. ساهاجا یوگا مدیتیشن به عنوان یک راهکار جامع و موثر برای کاهش استرس، افزایش انرژی، و بهبود کیفیت زندگی شناخته می‌شود، و در بسیاری از جوانب زندگی مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساهاجا یوگا مدیتیشن یک روش گسترده و گنجانده‌ کننده از تمرینات یوگا و مدیتیشن است که مزایای فراوانی برای ذهن و بدن ارائه می‌دهد. این تکنیک، با ترکیب حرکات بدنی یوگا با تمرینات مدیتیشن و تأمل، به ارتقاء تعادل روانی و جسمی کمک می‌کند. یکی از مزایای برجسته این تمرینات، کاهش استرس و اضطراب است. ساهاجا یوگا مدیتیشن با تمرکز بر نفس و حرکات انعطاف‌پذیری، به ارتقاء آرامش و تسکین نقاط تنش‌زا در بدن کمک می‌کند. همچنین، این تکنیک به بهبود تمرکز و توجه، افزایش احساس کنترل بر ذهن، و ارتقاء انرژی مثبت درونی کمک می‌نماید. با پیشرفت در تمرینات ساهاجا یوگا مدیتیشن، افراد می‌توانند بهبود قابل ملاحظه‌ای در کیفیت خواب، احساس بهنجاری و ارتقاء سلامت عمومی خود را تجربه کنند.

الف) خواب آرام با ساهاجا یوگا مدیتیشن

شاید یکی از بارزترین مزایای مدیتیشن این می باشد که شما بهتر و عمیق تر می‌خوابید و صبح روز بعد ضمن رفع خستگی روز قبل به اصطلاح سرحال بیدار می‌شوید. تعداد مردمی‌ که در غرب از خواب ناراحت کننده رنج می‌برند و برای آن دلایلی متعدد از هوا گرفته تا فنر بد تختخواب ذکر می‌کنند، بسیار تعجب آور است. در واقع به سادگی می‌توان گفت که دلیل عمده بد خوابی، مشغولیات ذهنی ناشی از عدم رهایی از حوادث روزهای گذشته یا نگرانی برای برنامه های آتی می‌باشد. از طریق مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا شما می‌توانید، شروع به زندگی و خواب در «زمان حال» نمایید.

ب) موفقیت در کار با ساهاجا یوگا مدیتیشن

از دیگر مزایای مدیتیشن موفقیت در کار است، یکی از ترسهای رایج این است که مدیتیشن باعث می‌شود تا شخص، رویایی، فراموش‌ کار و بدون محرک و انگیزه شود. این استنباط دقیقاً برخلاف حقیقت است. البته این کاملاً واقعیت دارد که معیارهای شخص تغییر می‌کند، مراقبت و دقت شما بیشتر خواهد شد و ضرورت جنگ مداوم با زندگی‌تان و با اطرافیان‌تان را از دست خواهید داد، ولی این‌ که انسانی رویایی و بی تفاوت می‌شوید کاملاً غیر واقعی است.

اگر خیال و اعصاب‌تان آسوده و آرام باشد و به زمان حال تمرکز نمایید، بیشتر و بهتر می‌توانید در کار و یا زندگی روزمره، کارآیی بهتر و بیشتر داشته باشید. اگر دچار مشکلی شده باشید و به این مشکل در زمان حال نگاه کنید بجای این نگرانی که چه کسی بایستی مجازات می‌شد یا مثلاً چرا درست قبل از ناهار اتفاق افتاد متوجه خواهید شد که نسبت به گذشته با قاطعیت خیلی بیشتر و مؤثرتری از عهدة مشکلات بر می‌آیید. آیا این رؤیا است؟ در حقیقت عدة زیادی از مردم، خلاف آن‌را تجربه می‌کنند.

همین‌ طور که افراد در مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا پیشرفت می‌کنند، بطور طبیعی به یک حالت رقابت بدون سر سیمگی دست می‌یابند، به تدریج به جستجوی صلاح خود و دیگران می‌پردازند، بصورت تکیه گاهی برای دیگران در می‌آیند و همه مایلند با آنها مشورت نمایند. ما نمی‌گوییم که بطور خودکار، مدیر مسئول شرکتتان خواهید شد اما مطمئناً متوجه خواهید شد که چگونه اطرافیان شروع به احترام گذاشتن به نظریات شما می‌نمایند.

پ) غلبه بر بیماری با ساهاجا یوگا مدیتیشن

غلبه بر بیماری  می‌تواند یکی از حساس‌ترین بحثهای ساهاجا یوگا باشد. ما در غرب خیلی مقید هستیم که باور کنیم طب مدرن تنها راه حل بیماری‌هاست. به هرحال مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا یک حقیقت ساده را عرضه می‌دارد. این یک حقیقت است که همه ما افرادی را می‌شناسیم که بطور دائم دچار بیماری می‌گردند. از درد پشت یا دردهای دیگر می‌نالند.

همچنین کسانی را می‌شناسیم که به سلامت‌شان غبطه می‌خوریم. اگر باران ببارد یا آفتابی باشد، آنها خوش و خرم و با چهره‌ای گشاده باقی می‌مانند دلیل آن ساده است. همگی ناشی از اثرات مؤثر سیستم ظریف است. شما متوجه خواهید شد افرادی که همیشه به نظر بیمار می‌رسند ممکن است افراد «کانال راستی» (یعنی بسیار مضطرب، دارای زندگی سریع و برنامه ریز آینده باشند) یا اینکه «کانال چپی» (یعنی احساساتی، سست و بیحال یا افسرده باشند). در هر دو حالت، آنها از هر کدام از دو کانال طرف راست و یا چپ خود زیادتر از حد معمول استفاده کرده‌اند. کمی پیشتر با سیستم ظریف و کانال‌های چپ و راست و مراکز آشنا خواهید شد.

با مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا، شما هدفمند می‌شوید، زندگی‌تان را می‌توانید در کانال مرکز بگذرانید و از زمان حال، لذت ببرید. شما شخصاً متعادل‌تر می‌گردید و بر اثر آن در مقابل بیماری‌ها مصون می‌شوید. شما شکست ناپذیر نیستید بلکه مصونیت بیشتری خواهید یافت. این مصونیت نتیجه وضعیت مطلوب سیستم‌ ظریف درون شما است.

در دوره‌ای که شما به طور مستمر مدیتیشن می‌کنید، اگر سرما بخورید به این مفهوم است که در چاکرای پنجم (ویشودی) خود دارای گرفتگی هستید. به مفهوم ساده‌تر یعنــی سیستم شما نیاز به پاک شدن بیشتر دارد یا اینکه به این مفهوم خواهد بود که به آن چاکرای شما شوکی وارد شده که اجازه داده تا ویروس سرماخوردگی روی فیزیک بدن شما اثر بگذارد. این مورد شامل تمام اندام‌های بدن شما می‌گردد.

سیستم ظریف شما دو نقش دارد یکی حفظ بهبودی شرایط فیزیک بدن‌تان و دیگری بهبودی حالات روحی شما. همانطور که گفته‌ است «به محض اینکه بطور کامل تثبیت شدید، دیگر لازم نیست به هیچ وجه نگران سلامتی‌تان باشید.  مفهوم این عبارت این است که هر چه بیشتر مدیتیشن کنید و توجه بیشتری به سیستم‌های حساس یا چاکراهای خود بنمایید شرایط فیزیکی شما بهتر خواهد شد. این موضوع شامل نیروهای شفابخش ساهاجا ‌یوگا نیز می‌شود. با گذشت زمان، قسمت عمدة دردهای فیزیکی شما با پاک شدن مراکز برطرف خواهد شد.

این که این موضوع چه قدر طول می‌کشد بستگی به وضعیت مرکزی دارد که شروع به پاک کردن آن کرده‌اید. این دور از عقل است که انتظار معجزات درمانی فوق العاده برای بیماری‌های جدید مربوط به فیزیک بدن باشیم، زیرا به احتمال قریب، تعیین این مسائل ناشی از مشکلات جدی مراکز حساس حاکم بر آن است.

هیچ شکی نیست که مدیتیشن دراز مدت با تمایل خالص و پاک شما باعث بهبود شرایط درد و بیماری شما خواهد شد.

مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا

با مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا، شما هدفمند می‌شوید

ت) احساس خویشاوندی با دیگران با ساهاجا یوگا مدیتیشن

ساهاجا یوگا درباره عشق و تعادل است. محبت خالصانه بین انسان‌ها، عشقی معصومانه است که هیچ انگیزه و محرک مادی ندارد و به دنبال مزد و جایزه نیست. در مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا شما به سرعت زیبایی و قدرت احساس خویشاوندی با دیگران مردم را تجربه خواهید کرد، آن خویشاوندی که بالاترین مزدش محبت است.

والدین کودکان تازه به راه افتاده، نوع محبتی را که کودک ابراز می‌کند درک خواهند کرد، عشقی که محبت عادی کودک بی‌گناه و معصوم نسبت به والدینش دارد. کودک هیچ چیز از والدین نمی‌خواهد، جز آنکه متقابلاً مورد محبت قرار گیرد. در مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا شما لبخندهایی در اطراف‌تان خواهید دید که بیانگر همان احساس کودکانه است. هیچ مزدی در مقابل آن لبخند لازم نیست.

حتی اگر غیبتان بزند و بعد از یک سال برگردید، شما لبخندها را به همان شکل خواهید یافت. این غنای احساسی، ناشی از بیداری خصوصیات روحی شما از طریق مدیتیشن است. همانطوری که مدیتیشن می‌کنید، با عشق شما به انرژی کندالینی چاکراها پاک می‌شوند و منجر به بیداری حالات زندگی در آن مراکز می‌شود.

برای نمونه، همان طوری که مثلاً چاکرای ششم شما پاک می‌شود، انسان بخشنده تری می‌شوید و هیچ کینه ای را نگه نخواهید داشت. این امر بر راه‌هایی که دیگران را به شما مربوط می‌سازد نیز اثر می‌گذارد. آن‌ها بطور محسوسی در کنار شما احساس آرامش می‌کنند، شما هم در مقابل همه بردبارتر می‌شوید. مسلماً تمام این‌ها نسبی هستند و نمی‌توان انتظار داشت که فقط به دلیل وجود شما، مردم بتوانند بر مشکلات جدی خود ظرف یک شب غلبه نمایند ولی قطعاً اکثر مردمی‌ که با شما کار می‌کنند و یا خویشاوند شما هستند متوجه تغییر رفتار شما خواهند شد. در حقیقت همان طوری که متوازن‌تر و ملایم‌تر می‌شوید، احتمالاً اولین شاخص درک تغییر در شما از طرف نزدیکان شما اعلام خواهد شد. اولین علائم تغییر در خیلی از کسانی که به انجام تمرینات مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا مشغول هستند؛ از طرف والدین یا خواهران یا برادران آنها ابراز می‌شود، این حقیقت یک دلگرمی‌ است.

ث) خلاقیت و آگاهی با ساهاجا یوگا مدیتیشن

عمده‌ترین خصوصیت دومین چاکرا (سوادیستانا)، خلاقیت و آگاهی است. همانطوری که این مرکز پاک می‌شود، متوجه می‌شوید که از پیگیری‌های مربوط به خلاقیت، کمتر خسته می‌شوید. شما ممکن است یک وسیله موسیقی را انتخاب نمایید، دوباره دست به نقاشی و یا نوشتن بزنید. این‌ها تصمیمات تحمیلی نیستند و در مورد همه رخ نمی‌دهد ولی خیلی جالب است که مردم زیادی کشف می‌کنند که می‌توانند مثلاً آواز بخوانند.

یک نمونه و مثال خوب برای این مرکز این است که به یکی از جلسات مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا بیایید و بفهمید کسی که در جلو ایستاده و آنچنان عالمانه دربارة مسائل صحبت می‌کند احتمالاً قبل از مدیتیشن هرگز در جمع صحبت نکرده است و هیچ‌ گاه به خواب نمی‌دیده که بتواند در یک سالن مملو از مستمعین حاضر شود و قادر به صحبت با آنها باشد.

اگر از دیگران بپرسید که چه تعدادی از ساهاجایوگی‌ها یک ساز را می‌نوازند یا نقاشی می‌کنند یا مطلب می‌نویسند قطعاً متعجب خواهید شد. نمونه‌های بالا فقط بعضی از شاخص‌ترین مزایای مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا است. مهمترین این مزایا مربوط به روح شماست. لذت در مدیتیشن و پیشرفت ژرف شما در تمام سطوح زندگی‌تان بهترین شاخص مزایایی است که شما در این راه بدست می‌آورید.

مدیتیشن به روش ساهاجا یوگا

عمده‌ترین خصوصیت دومین چاکرا (سوادیستانا)، خلاقیت و آگاهی است.

 اهمیت ساهاجا یوگا مدیتیشن

در توضیح اهمیت مدیتیشن باید دانست بسیاری از افراد تصور می کنند که تنها با گرفتن خود آگاهی می‌توانند از تمام مزایای آن بهره مند شوند و مدیتیشن را جدی نمی گیرند. اما، حقیقت این است که در صورتی می توانیم بطور کامل از این خودآگاهی نتیجه بگیریم که هر روز فارغ از همه مسایل روزمره ، زمانی را به خودمان اختصاص دهیم و مدیتیشن کنیم . همانطور که یک گیاه جوان برای رشد نیاز به مراقبت، توجه و آبیاری دارد؛ پس از بیداری کندالینی که مانند جوانه زدن آگاهی ماست‌، این گیاه جوان نیازمند توجه است که این کار از طریق مدیتیشن روزانه میسر می گردد‌. با انجام مدیتیشن مرتب به مرور حالت “آگاهی بدون فکر‌” در ما تثبیت شده و درخت آگاهی ما رشد مینماید.

با هیپنوتیزم خودت، مدیتیشن رو با یک روش جدید آغاز کن.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کن

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

مطالب مرتبط

9 نکته کلیدی برای رسیدن به آرامش نسبی در هنگام پریشانی

رسیدن به آرامش نسبی در هنگام پریشانی - چگونه در مواقع استرس و پریشانی ...

ایستگاه بعد: مقصد نهایی آرامش

مقصد نهایی آرامش شاید شما هم چیز هایی در مورد «ریلکسیشن» یا آرام سازی ...

چگونه آرامش، گمشده دوران را بیابیم؟

 آرامش، گمشده دوران- شادابی ،نشاط ، لذت بردن از زندگی و هدفمندی مستلزم داشتن ...

1 روش رفع استرس ساده

روش رفع استرس به آسانی و در هر مکان و حالتی - اگر دنبال ...

تاثیرات مدیتیشن بر استرس

مدیتیشن بر استرس تاثیر مثبتی دارد - تا به حال چقدر به ذهن خود ...

ایجاد آرامش با هیپنوتیزم شاهکاری که زندگیتان را متحول می سازد

ایجاد آرامش با هیپنوتیزم - عملکرد هیپنوتیزم در به دست آوردن آرامش قابل انکار ...

دیدگاهها

بدون دیدگاه