دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

موانع موجود در پیشگیری از اضطراب

موانع موجود در پیشگیری از اضطراب

 
در حالی که تشخیص عقل سلیم بر این بوده و هست که پیشگیری بهتر از درمان است،
این که تا این حد به مقوله پیشگیری از اختلال های روانی کمتر پرداخته شده است، جای بحث و بررسی وجود دارد.
 
نخستین پژوهش در زمینه پیشگیری از اضطراب در سال ۱۹۴۲ گزارش شده است و از آن تاریخ تاکنون
پژوهش های پیشگیری و مطالعات انجام شده در این حوزه، رشد کندی داشته اند.
با وجود پیشرفت های بسیاری که در درمان اختلال های اضطرابی صورت گرفته، اما پیشگیری
                            از اضطراب کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

▪ علل و موانع موجود که به این مساله کمک کرده اند، به شرح زیر می باشد: 

 
۱) تابوی عمومی این اختلال ها داشتن اختلال های روانی و به طبع آن اختلال های اضطرابی ننگ و رسوایی                 تلقی می شود. به نظر می رسد فرهنگ عامه هنوز اختلال های اضطرابی را به عنوان بیماری نپذیرفته است. 
 
۲) ناآ گاهی از درمان های موجود، نادیده انگاری عموم از این واقعیت که مداخلات موثری برای این
اختلال ها وجود دارد و می توان از بروز این مشکلات پیشگیری کرد. 
 
۳) نقص های تئوریک در زمینه پیشگیری، دانش نظری در زمینه پیشگیری از اضطراب هنوز به
مرحله ای نرسیده است که مدل ها و مداخلات اختصاصی در پیشگیری از اضطراب را ارائه دهد. 
 
۴) شناخت کم از مکانیسم هایی که عوامل خطرپذیری و محافظت کننده را با درمان پیوند می دهد.
۵) مشکل در شناسایی، تعریف و طبقه بندی اختلال های روانی 
۶) سردرگمی و عدم توافق بر سر تعریف های بنیادین در حوزه پیشگیری و سلامت روان 
۷) مشکلات اجرایی، قانون گذاری
( سیاست گذاری ) و اقتصادی در زمینه پیشگیری از اختلال های روانی 
۸) مسائل فرهنگی وعوامل جغرافیایی انسانی که در شناخت و مداخله
در زمینه اختلال های اضطرابی تاثیر گذار هستند. 
۹) وجود مشکلات پزشکی همراه با اختلال های اضطرابی مانند زخم معده و سردرد
تنشی که باعث خارج شدن افراد از سیستم بهداشت روان می شود. 

 

● مداخلات پیشگیرانه موثر 

 
هدف اصلی از مدل های نظری و شناخت عوامل آسیب پذیری و حفاظتی برای اختلال های اضطرابی
ارائه راهکارهای مناسب و اثربخش برای پیشگیری از اضطراب است.
 
▪ لذا مداخلات مورد نظر باید شاخص ها و عوامل زیر را در نظر داشته باشند: 
 
۱) راهبردهایی که در مداخلات پیشگیرانه استفاده می شوند، تغییرات رفتاری ایجاد کرده و احتمال وقوع علامت ها را کاهش می دهند. در این رابطه لازم است مکانیسم اثر مداخلات نیز شناخته شوند. 
۲) چه کسانی باید مداخلات پیشگیرانه را دریافت کنند و این مداخلات باید تحت چه شرایط و موقعیت هایی اجرا شوند؟ 
۳) مداخلات چگونه اجرا شوند، این مداخلات در چه تعداد جلسه و چه بازه زمانی ای انجام شوند؟ 
۴) مداخلات چه میزان هزینه اقتصادی و نیروی انسانی در بر خواهند داشت؟ 
۵) در انجام مداخلات پیشگیرانه احتمال بیشتری از عدم همکاری افراد نمونه و ریزش وجود دارد، چگونه می توان این مسئله را کنترل و یا میزان آن را کم کرد؟ 
۶) اثربخشی و نتیجه مطالعات باید پیگیری طولانی مدت را به همراه داشته باشد. اغلب مطالعاتی که با حمایت موسسه ملی بهداشت روان انجام می شوند بین ۱ تا۶ سال پیگیری خواهند شد. 
۷) مسائل اخلاقی در جریان اجرای مداخلات و پژوهش های پیشگیری از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند و باید به آن ها توجه شود. 
در خصوص این که چه راهبردهایی برای پیشگیری از اضطراب لازم است تا آموزش داده شوند، هنوز در ابتدای راه هستیم. مداخلاتی که تاکنون در زمینه پیشگیری از اضطراب صورت گرفته اند، شیوه های مختلفی را به کار برده اند که اغلب آن ها تکنیک های ساده شده ای هستند که در درمان اختلال های اضطرابی و افسردگی به کار برده می شوند. 
 

▪ با توجه به عوامل خطرپذیری و حفاظتی که ذکر آن گذشت، به نظر می رسد مداخلات پیشگیری باید حوزه های زیر را پوشش دهند: 

 
۱) آموزش درباره شناخت اختلال های اضطرابی مهارت چالش با شناخت های ناکارآمد، غیر واقع گرایانه و تهدید کنند، بالا بردن ادراک مقابله و کنترل محیط و عوامل اضطراب زا. 
۲) آموزش مهارت های حل مسئله و سبک های مقابله ای سازگارانه و انتخاب استراتژی نزدیک شدن ( به جای اجتناب  درمواقع لازم. مواجهه با موقعیت ها و رویدادهای اضطراب زا، مکانیسم اصلی در مداخلات مرتبط با اضطراب است. 
۳) آموزش های ویژه به والدین برای بالا بردن دلبستگی ایمن در کودکان، سبک های فرزند پروری سازنده تر و شیوه های متناسب برخورد با اضطراب کودکان. 
۴) آموزش به والدین برای کنترل و مدیریت اضطراب خود و فرزندانشان. 
۵) آموزش راهبردهای مقابله ای متناسب به اطرافیان، همسالان و مراقبین کودکان و بزرگسالان. تشویق پذیرش تفاوت ها، ارائه کمک به یکدیگر و درک مشکلات دیگران در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد. 
۶) آموزش نحوه دریافت حمایت اجتماعی از دیگران و جامعه و یا نحوه ارایه آن. 
 

● تکنیک های اختصاصی 

 
شماری از تکنیک های اختصاصی که در مداخلات پیشگیرانه مورد استفاده قرار گرفته اند، به شرح زیر هستند:
حل مساله آرامسازی تفکر سازنده و چالش با تفکرات سودار و منفی مهارت های مقابله ای کارآمد آموزش کنترل،
جرات مندی، مدیریت استرس آموزش روانی به اشخاص، والدین، معلم ها و اطرافیان و سایر تکنیک ها. 
 

● مداخلات پیشگیری جامع 

 
هدف چنین مداخلاتی ارتقای سلامت عمومی روان است و کمتر به اختلال های اضطرابی خاص پرداخته می شود.
یکی از ویژگی های چنین مداخلاتی این است که مداخلات در سطح عموم و بدون این که برچسب
 
خاصی به کسی زده شود، ارائه می شوند. ولی چنین مداخلاتی زمان بر و پرهزینه هستند. 
 
▪ مداخلات در این حوزه به طور کلی در ۵ دسته قرار می گیرند: 
 
۱) سلامت روان و کارکرد هیجانی 
۲) مشکلات مرتبط با اضطراب 
۳) پیشگیری از استرس 
۴) پیشگیری از اضطراب در موقعیت های پرخطر 
۵) پیشگیری از اضطراب 
مطالب مرتبط

طب سوزنی و تأثیرات شگفت انگیز آن بر بدن انسان

طب سوزنی (Acupuncture) در درمان بسیاری از بیماری ها مؤثر است این نکته را ...

مدیتیشن یک تکنیک ذهن بدن است

مدیتیشن یک تکنیک ذهن بدن است - که در آن شخص به آرامی توجه ...

راز ماندن در قلمرو شادی‌ با جریان انرژِی !

ماندن در قلمرو شادی‌ با جریان انرژی! خود را غرق در کاری که از ...

پیاده روی در جاده‌ای که به شادی می‌انجامد!

پیاده روی در جاده‌ای که به شادی می‌انجامد - مراقبه یا مدیتیشن‌، روشی است ...

چگونه مي‌توان شادتر و خوشبخت تر بود؟

چگونه مي‌توان شادتر و خوشبخت تر بود؟ افزايش قابل توجه هزينه زندگي باعث شده تا ...

چگونه می توانیم از تله پاتی برای برقراری ارتباط استفاده کنیم؟

چگونه می توانیم از تله پاتی برای برقراری ارتباط استفاده کنیم؟ در نوشته های قبلی ...

دیدگاهها

بدون دیدگاه