دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

3 عامل تأثیر گذار در هوش

عامل تأثیر گذار در هوش

عامل تأثیر گذار در هوش – چون هوش دستاورد عوامل مختلفی است، در زیر به توضیح سه عامل بسیار مهم وراثت و محیط و نژاد – جنس می پردازیم. اکثر روان شناسان اتفاق نظر دارند که عامل هوش متأثر از توانمندی های فطری و تجربه های محیطی است، اما بر سر میزان تأثیر پذیری آن اختلاف نظر دارند. ارتباط توارث و تجربه های محیطی را باهوش از مهمترین عوامل پیشرفت هوش به شمار آورده اند.

عامل تأثیر گذار در هوش – توارث

ترایون (1940)، روان شناس آمریکایی، آزمایش هایی را بر روی موش های آزمایشگاهی در زمینه بهره هوشی انجام داد که به طور انتخابی بر اساس توانایی آموختن معما پرورش یافته بودند. پس از چند نسل وی دو گروه موش به وجود آورد که توانایی آنها در آموختن معما کاملاً متفاوت بود. یک گروه دارای توانایی زیاد و گروه دیگر بسیار کم بود.

البته، آزمایش ترایون با موش ها بیانگر توارث در انسان نیست، ولی روشنگر این واقعیت است که عوامل مؤثر در کارکرد هوش و بهره هوشی می توانند دست کم از نظر تکوینی در موش ها از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند.
یکی از راه هایی که پژوهشگران تأثیر وراثت را در هوش می سنجند بهره گیری از ارقام ریاضی است. نمره صفر (0) به این معناست که وراثت به هیچ عنوان در بهره هوشی تأثیر ندارد و نمره ی 100 نشانگر آن است که وراثت صد در صد در تعیین میزان هوش مؤثر است.

اما طول قد که یک پدیده ی ارثی است 10 درصد به تغذیه وابسته است. جِنسِن، یکی از روان شناسان میزان بهره هوشی ناشی از عوامل ارثی را 80 درصد محاسبه کرده است. اما، پلومین و همکارش نشان داده اند که این تأثیر حدود 50 تا 60 درصد است. با این حساب وراثت تا حد زیادی عامل تأثیر گذار در هوش و بهره هوشی در افراد می باشد.

عامل تأثیر گذار در هوش – توارث پذیری 

در واقع بیانگر آن است که خصلت ها از نظر تکوینی تا چه اندازه تغییر پذیرند. به عقیده راچ یکی از روان شناسان آمریکایی، قابلیت توارث هوشی در انسان حداکثر 0/85 و کمترین آن 0/40 است. این میزان براساس بررسی های صورت گرفته از گروه های مختلف به دست آمده است.

بنیاد این برآوردها در همبستگی یا ارتباط میان افرادی دیده می شود که دارای همانندی های تکوینی یا ژنتیکی متفاوتند. هر چه همانندیها نزدیکتر باشند همبستگی میزان بهره هوشی آنها بیشتر خواهد بود. برای مثال، همبستگی بهره هوش به میان دو گروه که هیچ گونه ارتباط ژنتیکی با هم ندارند صفر (0) است؛ بین پدران و مادران و فرزندان یا میان برادران و خواهران 0/50 و میان دوقلوهای یکسان این همسبتگی به 0/85 تا 0/90 می رسد.

تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق

02188302523

تلگرام و واتساپ

09011594943

اهمیت وراثت و در متون قدیمی

سعدی، شاعر بلند پایه ی ایران، نیز وراثت را بسیار مهم می داند و در اهمیت آن این گونه می سراید:

پرتو نیکان نگیرد هر که بنیادش بد است                        تربیت نااهل را چون گردکان بر گنبد است

چون بود اصل گوهری قابل                                                      تربیت را در او اثر باشد

هیچ صیقل نکو نداند کرد                                               آهنی را که بد گهر باشد

عامل تأثیر گذار در هوش – محیط

روان شناسان در نتیجه ی بررسی های علمی خود به این نتیجه رسیده اند که محیط نیز یکی از عوامل مهم در رشد و پیشرفت هوش به شمار می آید. شمار اندکی از پژوهشگران، مانند واتسن، روان شناس معروف آمریکایی، فقط محیط را عامل رشدِ هوش و اندیشه دانسته اند و به نقش وراثت هیچ گونه توجهی نداشته اند. روان شناسان برای پی بردن به نقش برتر هر یک از دو عامل وراثت و محیط به آزمایش های مختلف و با پیگیری  های که انجام داده اند که در زیر به اختصار به توضیح آنها می پردازیم.

چنانکه می دانیم دوقلوهای یکسان که به آنها دوقلوهای یک تخمکی نیز گفته می شود، چون در محیط خانوادگی همانند به سر می برند، بهره هوشی آنها خیلی به هم نزدیک است. اما اگر در محیط های زیستی و پرورشی متفاوتی رشد کنند در بهره هوش آنها اختلاف به وجود می آید که معلول محیط های متفاوت آنها است.

لوئیس ترمن، روان شناس معروف آمریکایی، برای بررسی این میزان تغییر پذیری آزمایش هایی را با دقلوهای یکسانی انجام داد که دارای بهره هوشی 80، 100 و 135 بودند. از 2 سالگی یکی را به خانواده های غنی و متمکن با همه گونه امکانات پرورشی و دیگری را به یک خانواده ی فقیر و با کمترین شرایط لازم برای زندگی سپردند. پس از 10 سال که به سراغ این کودکان 12 ساله رفتند و به آزمایش هوش آنها پرداختند نتایجی را به دست آوردند. چکیده آن این است محیط عامل تأثیر گذار در هوش بوده، محیط غنی همواره سبب افزایش بهره هوشی و محیط محروم سبب کاهش آن در کودک خواهد شد.

محیط و عامل تأثیر گذار در هوش

محیط نیز یکی از عوامل مهم در رشد و پیشرفت هوش به شمار می آید.

هوش نژادهای مختلف

برای پی بردن به میزان هوش نژادهای مختلف پژوهش های گوناگونی انجام گرفته که نتایج متفاوتی به دست داده اند. آزمونهای هوشی غیر کلامی نشان داده اند که بهره هوشی کودکان سفید پوست و سیاه پوست پیش از داوران مدرسه تقریباً یکسان است.

اما بهره هوشی کودکان سفید پوست، هنگام تحصیل بیشتر از سیاه پوستان و به نسبت 11 به 8 بوده است.  این امر بیشتر به آن جهت است که سفید پوستان از مدارس و معلمان بهتری برخوردار بوده اند. حتی، آزمون های بهره هوشی استنفرد – بینه روشن ساخته اند که بهره هوشی سیاه پوستان شمال و جنوب آمریکا با هم تفاوت دارد.

علتش آن است که در شمال آمریکا سیاه پوستان از راه اقتصادی، آزادی، محیط و مدارس بهتری برخوردارند. اینکه چرا سیاه پوستان در آزمون های کلامی کمتر از سفید پوستان نمره می آورند به این سبب است که پدران و مادران آنها اغلب به کار اشتغال دارند و کمتر به فرزندان خود می رسند و دارای الگوهای گفتاری پست تر و انگیزه های یادگیری کمتری هستند.

اَوِری و همکاران در پژوهش هایی که درباره ی بهره هوش انجام دادند به این نتیجه رسیدند که بهره هوشی آمریکائیان سفید پوست در منحنی زنگوله ای بهره هوشی پیرامون 100 دور می زند، در صورتی که برای سیاه پوستان در 85 و برای مهاجران اسپانیایی و مکزیکی میان این دو حد قرار دارد.

عامل تأثیر گذار در هوش و تفاوت های جنسیت در هوش

آزمون های بهره هوشی زنان و مردان نشان داده اند که، برخلاف تصور عامه، به طور کلی تفاوت بهره هوشی میان آنان وجود ندارد. میانگین بهره هوشی زنان و مردان تقریباً برابر است. اما چون رشد بدنی و روانی به موازات یکدیگر پیشرفت می کنند و چون دختران در کودکی و آغاز نوجوانی رشد بدنی بیشتری دارند، میانگین بهره هوشی آنان از پسران 8 تا 13 ساله بیشتر بوده است.

از 15 سالگی که اکثر پسران به بلوغ جنسی می رسند برابری هوشی برقرار می شود. پسرها روی هم رفته در ریاضی، مهارت های عددی، تجسم فضایی و کارهای فنی بر دخترها برتری دارند؛ در صورتی که دخترها از نظر حافظه، مهارت های روانی کلامی پیشرفته ترند.
باید توجه داشت که تفاوت های بهره هوشی به همان اندازه که میان افراد یک جنس وجود دارد، در جنس دیگر نیز به همان میزان موجود است. روان شناسان ثابت کرده اند که اگر در برخی از جامعه ها برتری بهره هوشی و عقلی مردان بر زنان مشاهده می شود به آن علت است که زنان از مزایای اجتماعی مردان برخوردار نبوده، یا به سخن دیگر، از امکان های آموزشی و پرورشی که به پسران و مردان داده شده، محروم مانده اند. والا جنس عامل تأثیر گذار در هوش افراد نمی باشد.

 

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه