تفکر سالم و خلاق_ جلسه16
تفکر سالم و خلاق_ جلسه16
تفکر سالم و خلاق_ جلسه16
روش های کنترل ذهن
- شناسایی خطاهای شناختی
- روش معیار دوگانه
- مدارک
- روش تجربی
- اندیشیدن در سایه های خاکستری
- تعریف کردن واژه ها
- روش علم معانی
- دوباره نسبت دادن
- روش تحلیل سود و زیان
مدارک:
چه مدارکی وجود دارد که نشان دهد این فکر درست است یا نه؟
روش تجربی:
مرحله بعدی این است که ببینیم اون فکری که می کنیم درست است یا نه
- کاری خسته کننده است: بررسی کنیم ببینیم آیا واقعا خسته کننده است؟
- از عهده این کار بر نمیام: آیا واقعا از عهده آن بر نمیایم؟
- بیش از اندازه دشوار است: بررسی و آزمایش کنیم
- من برای آینده ام هدف ندارم: آیا واقعا همینطور است؟
زمانیکه ناراحتیم در اندیشه منفی به سر می بریم به صورت سیاه یا سفید می بینیم یا به صورت تفکر همه یا هیچ برخورد می کنیم که نتیجه هر کاری را شکست تمام عیار یا موفقیت صد درصد می دانیم.
روش علم معانی
به جای بایدها و نبایدها اینگونه بگوییم : بهتر است, شایسته تر است.
دوباره نسبت دادن
مثلا اگر قطار دیر آمده نمیگوییم که من آدم بدشانسی هستم بلکه سیستم قطار توی ایران اینگونه است
دوباره نسبت دادن انکار کردن نیست بلکه می خوایم علت منطقی و درستش را پیدا کنیم.
روش تحلیل سود و زیان
باور کردن این اندیشه منفی چه سود و زیانی برای من دارد؟ اگر به این نتیجه برسیم که زیان آن بیشتر است خیلی راحت تر می توانیم آنرا کنار بگذاریم.
ساختن نظام ارزشمند سالم
- روش پیکان عمودی
- روش خیال ترسیده
روش پیکان عمودی
پیدا کردن فرضیه های خاموش: ابتدا اندیشه منفی را شناسایی می کنیم بعد باورهای خود را آزمون می کنیم به این صورت که پس از تحلیل سود و زیان اگر زیان یکی بیشتر بود حالا اعتبار این باور یا فرضیه را مورد سوال قرار می دهیم.
روش خیال ترسیده
بابدترین نگرانی های خود برخورد می کنیم. بدترین اتفاق ممکن را بنویسید و بهترین جواب ممکن را برایش در نظر بگیرید مثلا من اگر داشگه نروم چه اتفاقی می افتد؟ دنیا که به آخر نرسیده به جاش دنبال رشته هنری مورد علاقم می روم و..
دوستانی که این تکنیک ها را انجام دادند می توانند تجربیات یا سوالات خود را اینجا به اشتراک بگذارند تا سوالات شما را آقای دکتر آرام اینجا پاسخ دهند.