ماهیت تلقین چیست؟
ماهیت تلقین چیست اساس و کاربرد آن از کجا سرچشمه می گیرد تلاش و کوشش زیادی شده است تا برای «تلقین» تعریف صحیحی به عمل آید. در محاوره روزمره آنچه از تلقین استنباط میشود عبارت از وادار به انجام کاری یا ایجاد یک رشته افکار جدید و گفتار یا رفتار تحریک کننده که معمولاً همراه و هماهنگ با سلسله افکار است. بدین ترتیب ما میگوییم یک فکر به دیگری تلقین شده است
نظرات بزرگان در مورد ماهیت تلقین چیست
فهرست مطالب مقاله
ماهیت تلقین – یا به عبارت دیگر میگوییم که یک نفر کارهای خود را تحت نفوذ و تأثیر دیگری انجام میدهد، اعم از اینکه این اعمال به وسیله رابطه مستقیم باشد یا به وسیله دستورات و یا به هر شکل و وسیله دیگر تحریک و تهیج کننده.
برخی از محققین تعاریف مختلفی از «تلقین» کردهاند که در اینجا به طور اختصار به آنها اشاره میشود. به عنوان مثال، «ووندت» معتقد است که تلقینات همیشه همراه با یک رشته از اثرات خارجی هستند، که با محدود شدن خود آگاهی غیبت نفوذهای بازدارنده مشخص میشوند.
ماهیت تلقین «هارت» نیز همین عقیده را دارد. به عقیده «سیدیز» تلقین عبارت از القاء جبری فکری است که به طور نیمه خودکار از قوه به فعل در میآید. «تیت چنر» تلقین را همین طور تعریف میکند. «مک دوگال» تلقین را به عنوان یک فرایندی میداند که به وسیله آن یک پیشنهادی الزاماً و بدون دلایل منطقی مورد قبول قرار میگیرد.
«ژانت» تلقین را نفوذ روی فرد دیگر میداند بدون اینکه اندیشه یا ارادهای ظاهر شود. تعریف «ثارندایک» کمی با سایر تعاریف فرق دارد، زیرا تلقین را عبارت از یک فرایند حرکتی میداند که بر مبنای آن اندیشه ایجاد شده بدون مداخلات سایر عوامل داخلی و خارجی تمایل به ظهور و بروز پیدا میکند و خود را از قوه به فعل میرساند.
تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق
02188302523
تلگرام و واتساپ
09011594943
ماهیت تلقین «هیلگر» و «برنهایم» نیز با «ثاروندایک» همعقیده هستند. بر طبق عقیده «لیپ» تلقینات عبارت از یک رشته خاطرات و تجربیاتی است که از طریق تحریک فکر در صحنه عمل ظاهر میشوند و این تعریف درست نقطه مقابل عقیده «مونستربرگ» میباشد. زیرا او معتقد است که اندیشه عمل به وسیله تلقین ایجاد نمیشود بلکه تلقین بدون تفکر و تعمق عمل میکند، «مونستربرگ» میگوید تلقین عبارت از ایجاد یک حالت روانی خاص در فرد است که اثرات تصوری را به عنوان واقعیت قبول میکند.
«ودورث» میگوید تلقین عبارتست از ایجاد وضعیتی است که در آن وضعیت فکر تلقین شده برای یک مدت زمانی به حیطه عمل در میآید. «اوتیس» مانند «ودورث» تلقین را عبارت از یک بیانی میداند که عکسالعمل آن روابط تحریکی است که سایر عوامل درونی فرصت مداخله نمییابند.
ماهیت تلقین فروید نیز تلقین را به نحو خاصی تعریف کرده است. فروید معتقد است که تلقینات نتایج و اثرات خود را از خواص «انتقال» کسب مینمایند. «فرنزی» میگوید تلقینات عبارت از حالتی از تسلیم هستند که از روابط «پدر- فرزند» ناشی میشوند که بین تلقینکننده و تلقینشونده به وجود میآیند.
پنج پدیده ماهیت تلقین
گرچه «بینت» اولین کسی بود که اظهار داشت که تلقین پذیری و ماهیت تلقین شامل حداقل پنج پدیده است که بایستی از یکدیگر تفکیک و تشخیص داده شوند، و او عملاً این حقیقت را نشان داد و اگرچه این پدیدهها در بدو امر به طور جداگانه مستقل نیستند، ولی عوامل جایگیر و جانشین در یک زمان بر روی جنبه واحدی متمرکز میشوند.
اخیراً «کافین» پس از یک رشته آزمایشات اظهار داشت که دراین جنبهها بایستی بیش از یک نوع تلقین وجود داشته باشد و طبقهبندی پیچیدهتری را ارائه داد که در آن هشت نوع تلقین مشخص شده بود. بدون اینکه وارد جزییات غیر لازم بشویم باید بگوییم که تجزیه و تحلیل «کافین»
دسته بندی تلقینات
تلقینات را به دو گروه کلی تقسیم میکند:
۱- ماهیت تلقین و تلقینات مربوط به حرکات اعضاء بدن،
۲- ماهیت تلقین و تلقینات مربوط به خصوصیات اخلاقی و عواطف و شخصیت افراد.
تأثیر و نفوذ تلقینات گروه اول اطز طریق تشکیل تمایل به تکرار غیرارادی به وجود میآید و یا چنین انتظاری میتوان از آن داشت، تلقینات گروه دوم از وجود برخی عوامل عاطفی که همراه با وضعیتهای خاص اجتماعی میباشد ناشی میگردد. به طور خلاصه تلقینات ناشی از تداعی افکار تمایل درونی به اعمال حرکتی، و حالات «انتقال» میباشند که بدون موانع باعث فرایند عکسالعملهای تحریکی میشوند.
ماهیت تلقین درخصوص تعاریف و مسایل مربوط به تلقین در بین روانشناسان اتفاق نظر وجود ندارد. و میتوان علت آن را مربوط به اختلاف در تعاریف تلقین دانست. به عنوان مثال «ژانت» در تعریف تلقین، تلقین شفاهی را از تلقین عملی مجزا مینماید.
ماهیت تلقین «ووندت» از طرف دیگر فقط بر اثر ات و عوامل داخلی تکیه مینماید. سایر محققین بیشتر در تعاریف خود توجه به جنبه عملی تلقین دارند. دلیل دیگر اینکه در تعریف تلقین بین محققین اختلاف وجود دارد این است که تلقین دارای جنبههای متعددی است و در نتیجه محققین مختلف در یک زمان معینی هر یک بر روی جنبه معینی از تلقین تکیه میکنند. به هر حال صرفنظر از اختلاف عقاید دانشمندان، حقیقت تلقین بر یک مبنای علمی استوار است.
ماهیت تلقین بحث و استدلال علیه تعاریف مختلفی که درباره تلقین در گذشته شده کار مشکلی نیست. ذکر تکتک تعاریف و بحث در پیرامون آنها جز اتلاف وقت ونتیجهای ندارد. بنابراین بهترین راه اگر امکان داشته باشد پیدا کردن یک تعریف مناسب جامع و مانع درباره تلقین است. گرچه تعریفی درباره تلقین جنبه اختیاری و انتخابی دارد و این تعاریف را نه میتوان اثبات نمود و نه میتوان رد کرد. فقط میتوان ادعا کرد که این تعاریف تا چه حدی می توانند نظرات و احتیاجات ما را تأمین نمایند.
در تعریف تلقین نکات زیر بایستی مورد توجه قرار گیرد:
اولاً ماهیت تلقین: هر تعریفی که از تلقین میشود بایستی جامع و فراگیرنده باشد، و همه شکلهای مربوطه را در برگیرد بدون اینکه اختلافات تلقینپذیری افراد بخصوصی را مورد توجه قرار دهد.
ثانیاً ماهیت تلقین: در تعریف تلقین بایستی کاملاً مشخص و معلوم شود که چه چیزهایی تلقین است و چه چیزهایی تلقین نیست، به عبارت دیگر موارد و طبقات تلقین باید تعیین و معرفی شود.
ثالثاً ماهیت تلقین: تعریف بایستی شامل هم تئوری و هم عمل باشد بالاخره چهارم اینکه حد و مرز و قلمرو تلقین بایستی به وسیله روانشناسی امروز تعیین و مشخص شود. با یک چنین محدودیت سخت و شدیدی، تعریف تلقین را بر اساس مشاهده و عمل قرار میدهیم، بدین ترتیب در تلفیقات یک عامل مشترک وجود دارد و آن عبارت از «تحریک» است.
زیرا تحریکات عواملی هستند که رفتارهای فردی را تغییر میدهند. به علاوه «تلقینات» یک نوعی از وسایل تحریک میباشند که عامل اتخاذ تصمیم هستند. ذکر عامل «تحریک» به تنهایی برای تعریف و تعیین خصوصیات تلقینات کافی نیست، زیرا بسیاری از تحریکات هستند که افراد را به کارهای مختلفی وادار میکنند، ولی خاصیت تلقین ندارند به علاوه در عمل تحریکات همیشه نقش تلقین را بازی نمیکنند.
برای ماهیت تلقین بنابراین عامل دیگری مورد احتیاج است تا تلقینات را از سایر تحریکات مجزا سازد و راهحل این مسأله عبارت از تشخیص عکسالعملهایی است که از تلقینات و تحریکات ناشی میشود، به عبارت دیگر عکسالعملهای ناشی از تلقینات و تحریکات بایستی از هم جدا و مشخص شوند، در مقابل چنین مقایسهای وضعیت زیر ظاهر میشود:
وقتی یک فرد هنجار در مقابل یک وضعیت بخصوصی قرار میگیرد و با یک وضع بخصوصی مواجه میشود، عکسالعمل بخصوصی از خود نشان میهدد که متناسب با تحریکات مربوطه میباشد و تحت شرایط مساوی، که همه عوامل دیگر ثابت باشند باز هم ارگانیزم عکسالعمل را تکرار مینماید که در اینصورت این عکس العمل قابل پیشگویی و قابل اثبات میباشد. وقتی تحریکی ناشی از تلقین باشد، عکسالعملهای آن کاملاً با تحریکی که ناشی از سایر اوضاع و احوال باشد فرق دارد.
افکار شما را دوست داریم لطفاً در مورد مقاله ماهیت تلقین نظر بدهید
برای نظر دادن شما بسیار احترام قائلیم. ما اینجا در موسسه تجسم خلاق دوست داریم نظرات، پیشنهادات، افکار و سوالاتی که در زمینه های درمانی برایتان پیش می آید را بدانیم بدین منظور برای ارتباط بهتر با شما عزیزان به بهترین نظراتی که در این مقاله کامنت گذاری گردد، فایل موسیقی چاکراها برای مدیتیشن به عنوان رسم سپاسگزاری تقدیم شما عزیزان می گردد.
در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید.
واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق
۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳
۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳
کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق