دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

کشف شگفت انگیز در مورد کارکرد مغز انسان در زمان مدیتیشن

مغز انسان در زمان مدیتیشن

مغز انسان در زمان مدیتیشن چگونه فعالیت می کند شاید برای کسانی که مدیتیشن کار می کنند این سوال پیش بیاید که مغز انسان در زمان مدیتیشن چه تغییراتی می یابد و اصلا اثر مدیتیشن بر مغز انسان در زمان مدیتیشن چگونه است. مراقبه یا مدیتیشن (Meditation) تمرین رایجی است که گمان می رود در کاهش استرس و اضطراب و افزایش سلامتی تاثیر بسیاری دارد. به طور کلی، مغز در حالت مدیتیشن به یک حالت ذهنی گسترده و آرام وارد می‌شود که می‌تواند باعث افزایش تمرکز، کاهش استرس و اضطراب، بهبود خلق و خو و بهبود عملکرد شناختی شود.

مغز انسان چگونه در زمان مدیتیشن فعالیت میکند؟

یک مطالعه جدید ممکن است پاسخی برای این سوالات داشته باشد. هنگامی که شما در حال مدیتیشن هستید، مغز شما در حال تجربه تغییراتی است که در حالت عادی اتفاق نمی‌افتد. برای مثال، در طول مدیتیشن، فعالیت مغزی در مناطقی که با توجه و تمرکز مرتبط هستند، مانند قشر پیشانی، زیاد می‌شود. این منطقه از مغز مسئول تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی است و در حالت معمول، در تلاش برای پردازش اطلاعات ورودی از محیط پیرامون به کار می‌رود.

اما در حین مدیتیشن، این منطقه به طور فعال در توجه و تمرکز بر روی تجربه حاضر در لحظه مشغول است. همچنین در طول مدیتیشن، فعالیت در مناطق دیگری از مغز که با احساسات و تجربه شخصی مرتبط هستند، مانند هیپوکامپ و امیگدالا، کاهش می‌یابد. این به این معنی است که در حالت مدیتیشن، شما از ذهن خود به عنوان یک مشاهده‌گر دور می‌شوید و به جای آن، به تمرکز بر تجربه حاضر و آگاهی از آن توجه می‌کنید.

مغز انسان چگونه در زمان مدیتیشن فعالیت میکند؟

در حین مدیتیشن، توجه و تمرکز بر روی تجربه حاضر در لحظه مشغول است.

انواع روش های مدیتیشن

مراقبه تمرکزی، مانترا و مراقبه هدایت شده. اما با توجه به تقسیم بندی محققان از جمله اسوند داونگر، عصب‌پژوه دانشگاه اسلو، نروژ، تمامی تکنیکها به دو گروه دسته بندی می شوند:

مراقبه تمرکزی (meditation concentrative) تکنیکی است که بر تنفس یا افکار خاصی تمرکز میکند تا از بروز افکار دیگر جلوگیری نماید.

و مراقبه غیر رهنمودی (meditation nondirective) روشی است که بر تنفس یا صدای خاص تمرکز دارد و البته در این روش هیچ ممانعتی در منحرف شدن ذهن وجود ندارد. به گفته این تیم تحقیقاتی برخی از روش های جدید مراقبه در دسته دوم قرار میگیرند. اینکه مغز چگونه حین چنین فرآیندهای عمل میکند پرسشی است که این تیم تحقیقاتی بدنبال پاسخی برای آن هستند.

مراقبه آسم Acem

مراقبه آسم یا Acem Meditation، یک روش مدیتیشن است که در دهه ۱۹۶۰ توسط یک دانشجوی دکتری دانشگاه تهران معرفی شد. این روش در حال حاضر توسط بیش از ۲۵۰۰۰ نفر در بیش از ۲۰ کشور دنیا، از جمله ایران، آمریکا، انگلستان، آلمان و استرالیا، به عنوان یکی از روش‌های مدیتیشن معتبر شناخته شده است. در مراقبه آسم(Acem)، شما به صورت آرام و آگاه بر روی تجربه‌های ذهنی و جسمی خود تمرکز می‌کنید. در این روش، به شما آموزش داده می‌شود که به تمرکز بر روی نفس و حساسیت‌های جسمانی خود، به طور آرام و آگاهانه توجه کنید و از فکر کردن به مسائل و مشکلات دور شوید.

در ابتدا شما به صورت آرام و آگاه به تمرین تنفس درونی می‌پردازید و سعی می‌کنید به تمرکز خود بر روی نفس و حساسیت‌های جسمی توجه کنید. با گذر زمان، شما به تدریج در مراقبت خود بیشتر مهارت پیدا می‌کنید و می‌توانید به تمرکز بر روی تجربه‌های ذهنی و جسمی خود بپردازید. مزایای مراقبه آسم شامل کاهش استرس، بالا بردن سطح آرامش و خلق و خو، بهبود کیفیت خواب، افزایش تمرکز و تمرین قابلیت توجه و آگاهی است. همچنین، این روش به شما کمک می‌کند تا از فکر کردن به مسائل و مشکلات دور شوید و به تجربه‌ی حاضر در لحظه توجه کنید که می‌تواند به بهبود روابط شما با دیگران کمک کند.

کارکرد مغز انسان در زمان مدیتیشن

آن قسمت از مغز که با افکار و احساسات شخصی در ارتباط است به نسبت زمانی که به استراحت می پردازند، فعالیت بیشتری دارد.

نتایج تحقیقات کارکرد مغز انسان در زمان مدیتیشن

به منظور تحقیقی که اخیرا در مجله مرزهایی در علوم اعصاب انسان به چاپ رسیده است، محققان به بررسی عملکرد 14 شرکت کننده که در مراقبه آسم Acem، (نوعی تکنیک که در دسته مراقبه غیر رهنمودی قرار میگیرد)، تجربه بسیاری داشته اند، پرداختند. همه شرکت کنندگان در زمان استراحت و همچنین حین انجام یکی از تکنیک های مراقبه تمرکزی و مراقبه غیر رهنمودی تحت ام آر آی قرار گرفتند. آنها دریافتند که زمانی که شرکت کنندگان مراقبه غیر رهنمودی انجام میدادند، آن قسمت از مغز که با افکار و احساسات شخصی در ارتباط است به نسبت زمانی که به استراحت می پردازند، فعالیت بیشتری دارد.

در حالیکه در زمان انجام مراقبه تمرکزی فعالیت مغز تقریبا برابر زمان استراحت است. بدین ترتیب، این یافته ها نشان میدهند که مراقبه غیر رهنمودی به مغز فضای بیشتری برای پردازش خاطرات و احساسات میدهد تا مراقبه تمرکزی. داونگر همچنین افزود: این بخش از مغز در زمان استراحت بیشترین فعالیت خود را دارد و نوعی سیستم عامل مرکزی ارائه میدهد که میتواند در زمانی که فعالیت های بیرونی نیازی به تمرکز فرد ندارد جایگزین شود. نکته قابل توجه اینکه یک فرآیند ذهنی نظیر مراقبه غیر رهنمودی میتواند فعالیت این شبکه را بیشتر از زمان استراحت افزایش دهد.

مزایا و کارکرد مغز انسان در زمان مدیتیشن

مدیتیشن در ایالات متحده ورزش محبوبی است. بنابر بررسی ملی-دولتی که در سال 2006 صورت گرفته ، 9.4% از مخاطبین در 12 ماه گذشته مراقبه کرده بودند.  مراقبه علاوه بر تاثیر فوق العاده اش بر کاهش استرس و افزایش سلامتی، از مزایای دیگری نیز برخوردار است. کمی پیش مجله Medical News Today گزارشی از تحقیقی از دانشگاه مونترئال کانادا منتشر کرد در این باره که به وسیله Mindfulness Meditation گونه ای از تکنیک های مراقبه تمرکزی، می توان به افزایش کیفیت خواب و روحیات نوجوانانی که مبتلا به سرطان هستند کمک کرد.

تحقیق دیگری در سال 2012 میلادی که در مجله Alternative and Complementary Medicine به چاپ رسیده به این امر می پردازد که بیمارانی که از آلزایمر رنج میبرند می توانند به کمک مراقبه با از دست دادن خاطراتشان مبارزه کنند. داونگر معتقد است با در نظر گرفتن محبوبیت مراقبه و مزایای آن، گروه تحقیقاتی باید به چگونگی مکانیسم عملکرد آن بپردازد. در سالهای اخیر تحقیقات بین المللی در ارتباط با مراقبه افزایش چشمگیری داشته است و چندین دانشگاه مشهور امریکایی مبالغ هنگفتی در این زمینه هزینه کرده اند. بنابراین داونگر نتیجه گرفت که ادامه تحقیقات در این زمینه همچنان از اهمیت بیشماری برخوردار است.

 

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

مطالب مرتبط

مار های آتشی (کندالینی)

 مار های آتشی (کندالینی) مار های آتشی (کندالینی) آتش مارهای کندالینی مار های آتشی (کندالینی) یا ...

مدیتیشن چه بر سر مغز ما می‌آورد؟

مدیتیشن چه بر سر مغز ما می‌آورد؟ آیا مدیتیشن همان دگرهیپنوتیزم است ؟شاید مدیتیشن ...

چگونه یک زندگی همراه با نشاط و آرامش داشته باشیم؟

زندگی همراه با نشاط و آرامش -  حتما این جمله را بارها در زندگی ...

تکنیک‌های تغییر حالات احساسی و ذهنی

حالات احساسی و ذهنی می توانند به راحتی تغییر کنند، تکنیک‌های تغییر حالات احساسی و ...

مدیتیشن راهی سریع و آسان برای کاهش استرس

راهی سریع و آسان برای کاهش استرس - مدیتیشن می‌تواند استرس روزانه شما را ...

طب سوزنی و تأثیرات شگفت انگیز آن بر بدن انسان

طب سوزنی (Acupuncture) در درمان بسیاری از بیماری ها مؤثر است این نکته را ...

دیدگاهها

بدون دیدگاه