دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

استرس و اضطراب کودکان‌ چگونه است؟

اغلب استرس‎های کودکان ریشه در دوران جنینی دارد

استرس و اضطراب کودکان‌ – مهم‌ترین عوامل در استرس و اضطراب کودکان‌ استرس در کودکان سلامت روحی و روانی و حتی جسمی آنها را به مخاطره می‌اندازد. موجب بی‎قراری و نا آرامی و از دست دادن اعتماد به نفس فرزندان در محیط و حتی انزوا خواهد شد.  اغلب استرس‎های کودکان ریشه در دوران جنینی دارد، به طوری که فشارهای عصبی و استرس‎ها و اضطراب‎های مادر و ناملایمات بر جنین نیز تاثیر‌گذار است و بسیاری از کودکان استرس‎های خود را از دوران جنینی به ارث می‌برند.

همچنین وارد کردن استرس به کودک در سال‎های نخستین زندگی کودکان توسط والدین و اطرافیان صورت می‌گیرد.  بدین معنا که گاهی برای تهدید کودک و ممانعت از رفتارهایش، اقدام به ترساندن او می‌کنند. همین ترس در کودک موجب استرس و اضطراب می‌شود. والدین به جای ترساندن و تهدید تلاش کنند از همان دوران کودکی از راه‎های منطقی در جهت تربیت فرزند استفاده کنند. مثلا به جای اینکه برای خواب کودک او را از موجودات ترسناک بترسانند، از همان دوران کودکی به او بیاموزند که یک کودک برای حفظ سلامتی‎اش به خواب مناسب نیاز دارد.

ریشه استرس در کودکان

وارد کردن استرس به کودک در سال‎های نخستین زندگی کودکان توسط والدین و اطرافیان صورت می‌گیرد.

استرس و اضطراب کودکان‌ کدام است؟

یکی دیگر از عوامل نگران کننده در ایجاد استرس و اضطراب:

تعجیل در امور و فراخواندن کودکان به عجله در کار است. بدین معنا که در هنگام غذا خوردن، بازی کردن و حتی برای دستشویی رفتن کودک او را به عجله بیش از حد وا می‌داریم. این جملات حاوی عجله و شتاب همچون «زود باش» ناخودآگاه در کودک ایجاد استرس می‌نماید. انتظارات والدین و اطرافیان بیش از توان کودکان نیز از عوامل استرس زا است. اگر کودکان را برای انجام کاری که توانایی لازم را ندارند مجبور کنیم،در واقع استرس را به جان او انداخته‌ایم و آرامش خیال او را سلب می‌کنیم. گاهی نیز اتفاقاتی ناخوشایند برای کودکان خارج از محیط منزل رخ می‌دهد که به نوعی ترس و واهمه و استرس در آنها ایجاد می‌نماید.

تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق

02188302523

تلگرام و واتساپ

09011594943

در این زمینه ترس و نگرانی از آزار کودکان دیگر در مهد کودک ها و یا در محیط‌های بازی یکی از نمونه ‎های این نوع عوامل استرس زا است. در مواجهه محیط‎ های اجتماعی همچون مهدهای کودک و یا فضای بازی و فضاهای خارج از منزل باید به کودکان بیاموزیم که هر نوع اتفاق و حادثه را با والدین در میان بگذارند. البته این امر هم مستلزم آن است که کودک در محیط منزل احساس امنیت و آرامش برای بیان حرف ‎ها و خواسته ‎های خود داشته باشد و مجبور به پنهان کاری نگردد. جویدن ناخن، انزوا، شب ادراری، پرخاشگری می‌تواند از علائم مهم استرس در کودکان باشد که نیاز به مشاوره و درمان دارد. بی توجهی به رفع استرس ها حتی می‌تواند در دوران نوجوانی و جوانی نیز ماندگار شود و بر موفقیت های آنان، تاثیر منفی بگذارد.

 کمک به کودکان در مواجهه با استرس

توجه به نیازهای روحی و روانی کودکان و ایجاد محیطی امن برای آن‌ها می‌تواند در کاهش استرس و بهبود رفتارهای آن‌ها مؤثر باشد

استرس و اضطراب کودکان‌ دو کمک به آنان

برای کمک به کودکان در مواجهه با استرس، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

ارائه حمایت: به کودک خود نشان دهید که شما همیشه در کنار او هستید و او را در مواجهه با استرس حمایت می‌کنید.

بحث با کودک: با کودک خود در مورد مسائلی که ممکن است باعث استرس شود، بحث کنید و سعی کنید به او کمک کنید تا مسائل را درک کند و راه‌حل‌هایی برای مواجهه با آن‌ها پیدا کند.

فعالیت‌های روانشناختی: از فعالیت‌هایی مانند بازی‌های روانشناختی، تمرینات تنفسی، آموزش مهارت‌های مدیریت استرس و غیره استفاده کنید.

تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق

02188302523

تلگرام و واتساپ

09011594943

حفظ روال‌های روزانه: حفظ روال‌های روزانه نظیر خواب، تغذیه، ورزش و غیره می‌تواند به کودک کمک کند تا استرس را کاهش دهد.

مراجعه به متخصصین: در صورتی که استرس کودک شدید است و با تمام راهکارهای موجود قابل مدیریت نیست، بهتر است به متخصصین روانشناسی یا پزشکی رجوع کنید. در کل، توجه به نیازهای روحی و روانی کودکان و ایجاد محیطی امن و پشتیبان‌کننده برای آن‌ها می‌تواند در کاهش استرس و بهبود رفتارهای آن‌ها مؤثر باشد.

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید.

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

https://t.me/aramgroup 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

اینستاگرام  

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

مطالب مرتبط

استرس و تفکر مثبت: 1 راه کار عالی تفکر مثبت در مقابله با استرس

استرس و تفکر مثبت تفکر مثبت و عقلانی در مقابله با استرس یک نگرش ...

چگونه درمان استرس با مغناطیس درمانی صورت می گیرد؟

درمان استرس با مغناطیس درمانی امروزه مغناطیس درمانی جایگاه ویژه ای در طب مکمل ...

متافیزیک و مراقبه فکری در دنیای امروز ما

متافیزیک و مراقبه فکری در دنیای ما ماورای معروفات و منكرات جهان هستی از ...

چگونه مراقبه تربیت و کنترل ذهن را انجام دهیم؟

مراقبه " تربیت"و "کنترل" ذهن- مراقبه " تربیت" و "کنترل" ذهن توسط تکنیک های ...

برنامه عملی ریلکسیشن

برنامه عملی ریلکسیشن را در این مقاله میخواهیم در چند گام ساده به شما ...

ارتباط بین ریلکسیشن، یوگا و مدیتیشن

ارتباط بین ریلکسیشن، یوگا و مدیتیشن ریلکسیشن و یوگا رابطه ی بسیار نزدیکی با مدیتیشن ...

دیدگاهها

2 دیدگاه