دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

مدیریت زمان استفاده از ثانیه های طلایی

مدیریت زمان استفاده از ثانیه های طلایی

مدیریت زمان- شاید تا به حال زیاد به این مشکل برخورده باشید که ببینید پس از یک روز کاری با وجودی که کلی کار انجام داده اید ولی باز کارهای مهم شما مانده است و یا یادتان رفته است آنها را انجام دهید، یا اینکه رشته زمان از دستان در رفته باشد و در هنگامی که مشغول صحبت با شخصی بوده اید از کارهای دیگر خود عقب مانده اید.

پروژه دانشگاهیتان باوجود فرصت شش ماهه هنوز در ابتدای آن است و یا تمام درسهای یکسال را برای شب امتحان نگه داشته اید. مشکلاتی که بسیاری از همه ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

حال آنکه برخی همراه کارهای خود را سر موقع انجام داده موفق هستند و حتی ساعت خواب و بیداری مشخصی داشته و هیچوقت به مشکلی نمیخورند وقتی که برنامه ریزی این دو گروه را بررسی می کنند متوجه این مورد می شوند اصولا افراد موفق دارای برنامه ای برای استفاده بهینه از زمان خود را دارا می باشند.

فرقی ندارد یک زن خانه دار هستید یا یک نفر که پروژه حیاتی در دست دارد حتی رئیس جمهور نیز که باشی نیاز به مدیریت زمان خود دارد تا بتوان کارهای خود را به موقع و در زمان مناسب کامل نمود.

 

سوالات مهمی که باید در این مورد از خود بپرسیم: 

  • چه عواملی اوقات شما را هدر می‌دهد؟
  • آیا خشم یا احساس حل نشده‌ای در مورد كسی یا چیزی موجب شده است
  • نتوانید كارتان را خوب انجام دهید؟
  • برنامه‌های بزرگ در كار و زندگیتان كدام است؟

 

همه ما لحظاتی خسته می‌شویم. چگونه می‌توانید چرخه خستگی و تنبلی را پاره كنید؟ از وقتی زمان خلق شده است، به صورت پیوسته از آن استفاده می‌گردد. مثلاً فردی تصمیم می‌گیرد زمان را یك ساعت به جلو بكشد و دیگری دوست دارد یك ساعت به عقب بكشد.

⏱️ بعضی افراد برای این كه به موقع به كارهایشان برسند ساعتشان را چند دقیقه به جلو می‌كشند و با این روش همیشه سر موقع به قرار خود می رسند.

⏱️ بعضی‌ها معتقدند زمان و پول دو ابزارِ سرگرمی و تفریح هستند.

⏱️ بعضی دیگر معتقدند زمان همان پول است.

⏱️ برخی به عقربه‌های ساعت نگاه می‌كنند و چون احساس می‌كنند كه نمی‌توانند زمان را ذخیره كنند، تصور می‌كنند زمان همان پول و سرمایه‌ای است كه دارند هر لحظه از دست می‌دهند و دچار استرس می‌شوند.

مدیریت زمان چیست

مدیریت زمان، به معنی: برنامه‌ریزی زمانی بهتر، استفاده بهتر از زمان و جلوگیری از استرس و ذخیره كردن زمان است.

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان، به معنی: برنامه‌ریزی زمانی بهتر، استفاده بهتر از زمان و جلوگیری از استرس و ذخیره كردن زمان است. الگوهای شخصیتی افراد در استفاده از زمان و نحوه برخورد و نوع دیدگاهشان نسبت به زمان مؤثر است. برای استفاده بهتر از زمان و انجام كارها باید برنامه‌ریزی درست انجام پذیرد.

یك دانشمند روسی تصمیم گرفته بود برای اهدافی كه می‌خواهد انجام دهد، برنامه‌ریزی كند. پس از برنامه‌ریزی متوجه شد برای انجام آنچه می‌خواهد انجام دهد به 150 سال وقت نیاز دارد. دوباره برنامه ریزی كرد و این بار توانست طول برنامه را به 90 سال برساند. برنامه‌ریزی صحیح خیلی مهم است. او نتوانست از كارهایش بگذرد و بالاخره شروع به انجام برنامه‌هایش كرد و پس از 30 سال تمام كارهای مورد نظرش را انجام داد.

اقدام نکته اساسی در مدیریت زمان

مهم، برنامه‌ریزی و مشخص كردن جزییات و اقدام كردن است. اگر فقط در برنامه‌ریزی گیر كنید، همانند گروه كمال طلب هستید و آن قدر به جزییات و شهری كه باید به آن سفر كنید می‌پردازید كه زمان مسافرتتان تمام می‌شود.  آن گاه بدون این كه از شهری دیدن كرده باشید، مجبور هستید به سر كار برگردید.

⏱️ شما از وقت و زمانتان چه‌ قدر استفاده می‌كنید؟

⏱️ راندمان كاری شما در طول یك شبانه روز چه‌ قدر است؟

⏱️ آیا به همه كارهایتان می‌رسید یا قسمتی از آن‌ها را به روز بعد موكول می‌كنید؟

⏱️ آیا استرس دارید؟

 

اگر استرس دارید، یعنی نتوانسته‌اید از مدیریت زمان استفاده كنید و زمانتان تلف شده است. تصور كنید بانكی امكاناتی در اختیار شما قرار داده است و هر روز مبلغ 86400 تومان در اختیار شما قرار می‌دهد. شما آزادید هر چه‌ قدر می‌خواهید از آن استفاده كنید،  ولی به این شرط كه باقی‌مانده پول، هر چه باشد، در پایان روز كسر می‌شود و میزان برداشت فقط در یك روز است.

⏱️ در چنین مواقعی چه می‌كنید؟

⏱️ آیا طوری برنامه‌ریزی می‌كنید كه از تمام امكانات و پولتان استفاده كنید

⏱️ یا بدون برنامه عمل می‌كنید؟

 

متاسفأنه بیش‌تر ما درك نمی‌كنیم كه باید چنین برخوردی با زمان داشته باشیم. هر روز از 86400 ثانیه تشكیل شده است. ثانیه‌هایی كه می‌توانیم برنامه‌ریزی كنیم.آیا برای بعد از این كار، برنامه‌ای دارید یا هر چه پیش آید خوش آید؟ بیش‌تر افراد برنامه‌ریزی ندارند.

اگر خودمان برنامه‌ریزی نكنیم، دیگران برایمان برنامه می‌ریزند و طبیعتاً آن گونه كه ما دوست داریم برنامه‌ریزی نمی‌كنند. البته ما اغلب اجازه می‌دهیم دیگران وقت ما را مدیریت كنند. بنابراین، احساس قربانی شدن می‌كنیم یا می‌گوییم وقتم مال خودم نیست!!!

تکنیک مدیریت زمان

برای برنامه ریزی زمانی خود حتما مورد نیاز است که برنامه را مکتوب نموده تا بتوانیم آن را بررسی و طبق آن پیش برویم پس از آن نیاز مند هستیم تا تمام كارهایی را كه ممكن است در طول روز انجام دهیم به چهار دسته تقسیم می‌كنیم:

1- كارهای ضروری و مهم:

كارهایی كه ضرب العجل آن‌ها نزدیك است؛ مثل ارائه طرح‌ها. در این مورد تنها راه شما این است كه این كارها را انجام دهید.

2- كارهای ضروری، اما بی‌اهمیت:

كارهایی كه مجبور هستید انجام دهید، ولی ممكن است ضروری نباشد؛ مثل جواب دادن به تلفن.

3- كارهایی غیرضروری و مهم:

كارهایی كه باید انجام شوند، اما ممكن است تا پایان سال طول بكشد. مثل انجام دادن یك طرح تا پایان دوره.

4- كارهایی كه نه ضروری هستند، نه مهم:

مثل بازی‌های رایانه‌ای، گپ زدن با تلفن، تماشای فیلم.

مدیریت زمان ساده اما نیاز به عمل کردن دارد

مدیریت زمان ساده است. باید وقت خود را به كارهای مهم و ضروری اختصاص دهیم و پس از آن كارهای غیر ضروری و مهم را انجام دهیم. كارهایی كه نه ضرروری هستند و نه مهم باید در انتهای جدول قرار گیرند. بیشتر افراد ابتدا به كارهای ضروری، ولی بی‌اهمیت می‌پردازند و بعد، به كارهایی كه نه ضروری هستند و نه مهم.

مدیریت زمان چیست

اگر خیلی سرتان شلوغ است، حتماً وقتتان را برنامه‌ریزی كنید

كارهای ضروری و مهم و نیز كارهای غیرضروری، ولی مهم را به وقت دیگر پاس می‌دهند و تازه زمانی متوجه می‌شوند كه دیگر وقت را از دست داده‌اند. ثانیه‌هایی را كه در اختیار داشته‌اند صرف كارهایی كرده‌اند كه نه مهم بوده‌اند و نه ضروری.  اگر خیلی سرتان شلوغ است، حتماً وقتتان را برنامه‌ریزی كنید

ممكن است بگویید من اصلاً وقت ندارم، چه برسد به این كه بخواهم بنشینیم و برنامه‌ریزی كنم. اگر شما جزء این دسته هستید، حتماً به برنامه‌ریزی نیاز دارید. باید هر لحظه مشخص باشد می‌خواهید چه كار كنید. جدولی بكشی و در آن هر ساعت، نوع فعالیت و مقوله‌تان را مشخص كنید.

آیا كار شما ضروری است یا غیرضروری، مهم است یا بی‌اهمیت؟

باید مشخص باشد كه در هر ساعت چه كاری باید انجام دهید. مثلاً باید از الآن مشخص باشد كه فردا ساعت 11 إلی 12 چه كار باید بكنید.

آیا مشخص است؟

كار هر ساعت باید مشخص باشد. اگر این كار را انجام دهیم، از زمان خارج می‌شویم و می‌توانیم زمان را تحت مدیریت و كنترل خود قرار دهیم.

 

نقش برنامه ریزی در مدیریت:

⏱️ بعضی از مدیران بنا به موقعیت و مسئولیتشان باید اندكی از زمان جلو باشند.

⏱️ بعضی باید یك روز آینده را ببینند

⏱️ گروهی باید برای یك ماه آینده برنامه‌ریزی كنند. گروهی دیگر برای سال آینده.

⏱️ گروهی از مدیران و حتی برخی برای 10 سال آینده برنامه‌ریزی می‌كنند.

⏱️ گروهی دیگر باید برای نسل‌های آینده برنامه‌ریزی داشته باشند.

 

اگر افراد یا مدیران برنامه‌ریزی نداشته باشند، متحمل هزینه زیادی می‌شوند.

⏱️ عاقل‌ترین مدیر یا فرد آن است كه با حل مشكل اكنون، چند سال آینده خود را ببیند تا هم اكنون با صرف هزینه اندك آن را برطرف سازد.

 

 

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

مطالب مرتبط

استرس و تفکر مثبت: 1 راه کار عالی تفکر مثبت در مقابله با استرس

استرس و تفکر مثبت تفکر مثبت و عقلانی در مقابله با استرس یک نگرش ...

چگونه درمان استرس با مغناطیس درمانی صورت می گیرد؟

درمان استرس با مغناطیس درمانی امروزه مغناطیس درمانی جایگاه ویژه ای در طب مکمل ...

متافیزیک و مراقبه فکری در دنیای امروز ما

متافیزیک و مراقبه فکری در دنیای ما ماورای معروفات و منكرات جهان هستی از ...

چگونه مراقبه تربیت و کنترل ذهن را انجام دهیم؟

مراقبه " تربیت"و "کنترل" ذهن- مراقبه " تربیت" و "کنترل" ذهن توسط تکنیک های ...

برنامه عملی ریلکسیشن

برنامه عملی ریلکسیشن را در این مقاله میخواهیم در چند گام ساده به شما ...

ارتباط بین ریلکسیشن، یوگا و مدیتیشن

ارتباط بین ریلکسیشن، یوگا و مدیتیشن ریلکسیشن و یوگا رابطه ی بسیار نزدیکی با مدیتیشن ...

دیدگاهها

بدون دیدگاه