دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

چگونه تلقین کنیم: راهنمای استفاده از قدرت کلمات

چگونه تلقین کنیم: راهنمای استفاده از قدرت کلمات

چگونه تلقین کنیم – درست است که علم خودهیپنوتیزم توسط روانشناسان آموزش داده شده و توصیه می گردد، این علم توسط فردی به نام امیل کویه که یک داروساز و روانشناس فرانسوی می باشد بصورت اتفاقی کشف تلقین صورت گرفت، روزی که یکی از دوستانش که بیماری خاصی داشت، برای دریافت دارو بدون نیاز به پزشک مراجعه کرد. او اصرار دارد که برای تهیه دارو به داروخانه امیل کویه برود. امیل اجازه چنین کاری را نداشت اما وقتی با اصرار دوستش مواجه شد و دید که او را راضی کرده نمی تواند به او قرص ویتامین داد و گفت: “این ها را بگیر، خوب می شوی، فقط یادت باشد به کسی نگو.”. چگونه تلقین کنیم

دو هفته بعد، وقتی دوستش در سلامت کامل به ملاقاتش می آید، امیل کویه از خود می پرسد که چه اتفاقی افتاده است؟! فقط بهش قرص ویتامین دادم؟! وقتی علت را می پرسد و تحقیق می کند، متوجه می شود که اتفاق جالبی افتاده، به تاثیر این جمله، این قرص را بخور حتما خوب می شوی! و او این کلمه را باور کرد و دقیقاً روی او تأثیر گذاشت. چگونه تلقین کنیم

بنابراین خود هیپنوتیزم دارد نتیجه می گیرد که بیان می تواند تأثیر سازنده یا مخربی بر افراد داشته باشد و در بهترین تکنیک های خودآموزی تأثیر بسزایی دارد. و طبق گفته امیل کویه که هنگامی که از او سوال گردید چند نفر را در طول زندگی خود درمان کرده اید گفت که من هیچکس را در طول عمرم درمان نکرده ام تنها به افراد نشان داده ام که چطور خودشان را درمان کنند.

“کلمه درست، عامل نیرومندی است، اگر کلمات، کاملاٌ بجا مصرف شوند، به سرعت برق، هم بر جسم و هم بر روح اثر می گذارند.” مارک تواین

“کلمات می توانند موجب بیماری و حتی مرگ انسان بشوند” نورمن کازینز

– اگر برای بیان خاطره ها و تجربه های زندگی خود، از کلمات صحیح و مؤثری استفاده کنیم، به رشد نیرو بخش ترین عواطف پرداخته ایم.

– کلمات به صورت ناخودآگاه انتخاب و تکرار می شوند. چگونه تلقین کنیم

– با انتخاب صحیح و آگاهانه کلمات می توانیم بر نحوه ارتباطمان با خودمان، دیگران، کارمان و محیط مان اثر بگذاریم.

– با تغییر عادت کلامی و عوض کردن کلماتی که برای تشریح عواطف خود به کار می برده ایم، می توانیم به سرعت شیوه تفکر و احساس خود را عوض کنیم.

چگونه تلقین کنیم: مثالهایی از کلام غلط 

1- وقتی حالمان خوبست و سلامتیم می گوییم “بد نیستم”

2- دایم می گوییم : “زندگی یک جنگ است.”

3- خانمی که همسرش سکته کرده بود این صحنه را مثل فیلم سینما بارها می دید. همان طور که می دانیم تصاویر حتی قوی تر از کلمات اثر می گذارند.

4- به خود می گوییم من از همه قوی ترم و به همه پیروز می شوم، احساسمان در این تلقین همراه با خشم و عناد است و چیزی که نصیبمان می شود انتقام جویی و خشم و نفرت است.

5- من آرام خواهم بود، کی و در پاسخ به چه رفتاری؟

6- “من نخواهم ترسید.” در واقع درست مثل من خواهم ترسید عمل می کند.

7- در حالی که درآمد کافی داریم و مشکل خاصی هم نداریم در جواب اوضاع چطور است؟ می گوییم: “ای.”

8- دایم از اوضاع بد زمانه داد سخن می دهیم و غر می زنیم.

9- “من شانس ندارم.”

10- “من عرضه ندارم”

11- “می دانم که کسی به من، حرفم و کارم توجه نخواهد کرد.

تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق

02188302523

تلگرام و واتساپ

09011594943

مضار جمله های تلقینی غلط

1- تشدید و تحکیم کردن عصبیت ها

2- بالا بردن اضطراب

3- زیاد کردن ترس ها

4- افزایش نا آرامی

5- زیاد کردن انتقام جویی

6- کم کردن حافظه

7- کم کردن اعتماد به نفس

8- افزایش نیاز به سلطه جویی

9- تحکیم عادات عصبی

10- تحکیم و تعمیق حسادت

11- اضافه کردن خودخواهی

فایده تلقین های مثبت

1- چگونه تلقین کنیم رهایی از ترس ها، تنش ها، اضطراب ها و نا آرامی ها

2- احساس و لمس کردن حسن های خود

3- پیدا کردن توانایی نه گفتن به دیگران، ابراز نظر و ابراز وجود کردن و در جمع خود را مطرح کردن

4- تنظیم روابطمان با دیگران، حلم

 5- بالا بردن خلاقیت ها چگونه تلقین کنیم

6- ایجاد انگیزه برای اهداف شغلی و غیره و بالا بردن شور و شوق در زندگی

7- افزایش میل توفیق

8- افزایش توانایی آموختن و این که چگونه تلقین کنیم

9- افزایش مهراصیل به خود و دیگران

10- زیاد کردن امید چگونه تلقین کنیم

11- بالا بردن توانایی کشف امکانات موجود در هر شرایطی

12- بالا بردن عزت نفس

13- غلبه بر تنبلی، تأخیر و تعجیل

14- رفع عادات عصبی

15- ایجاد حس همکاری بیشتر در خود و دیگران

16- توفیق در بهداشت دوستی و زناشویی

17- دفع سلطه جویی، خودخواهی، حسادت

چگونه تلقین کنیم: راهنمای استفاده از قدرت کلمات

پیدا کردن توانایی نه گفتن به دیگران، ابراز نظر و ابراز وجود کردن و در جمع خود را مطرح کردن

پیش نیاز تلقین

قبل از اینکه جمله ای تلقینی انتخاب کنیم بسنجیم که چه چیز را می خواهیم تغییر دهیم؟

1- شرایط زندگیمان

2- وضعیت معیشتیمان

3- عادت عصبیمان

4- باورهای خودمان

برای روشن تر شدن مطلب به مثال های زیر توجه کنید:

مثال چگونه تلقین کنیم

1- خانمی از یک رفتار همسرش رنجیده، به جای رنجش زدایی دایماً به خود تلقین و یا حتی تصویر ذهنی می کند که بالاخره طلاق خواهد گرفت تا راحت شود. موقعی چشم باز می کند که طلاق گرفته و همسرش ازدواج مجدد کرده و راه برگشت ندارد، در حالی کــــه اساســـاً رنجش از همسرش بی مورد و یا قابل گذشت بوده است.

2- جوانی، هدف های بزرگی در سر دارد، ولی همین که با موانع برخورد می کند به جای از پیش پا برداشتن موانع و کوشش و تلاش بیشتر، دایم تلقین می کند که این مملکت به درد نمی خورد و باید از آن فرار کرد. زمانی به خود می آید که سال ها در یک جامعه غربی مثل اسب تازی دویده و کار کرده تا معاش خود و همسر فرنگی اش را تأمین کند. در میانسالی که نیاز به آرامش و آسایش و یاری همسرش است، سرکار علیه از او خسته شده و دیگر حاضر نیست او را تحمل کند. بعد یادش می افتد که وقتی خیلی دل تنگ شهر و دیارش شده بود، اظهار لطف این علیا مخدره، در باغ های بهشت را به رویش باز کرده بود.

3- خانمی از همسرش که با او تفاهم نداشت جدا شد تا با کسی که او را می فهمد ازدواج کند. با آقایی که چند سال از او کوچکتر بود ازدواج کرد و خوشحـــــال بود که با این ازدواج به همه ثابت کرده که آنقدر زیــبا و جذاب است کــه با مردی کم سن تـــر از خودش که قدر او را می شناسد ازدواج کرده ولی متأسفــــانه بعد از مدت کوتاهی سر از اعتیاد در می آورد.

4- خانم میانسالی از همکارانم به من توصیه کرد که در زندگی عجولانه تصمیم نگیرم. وی پس از رنجشی که از همسرش داشته به منزل مادرش رفته و شکایت به او می برد. او هم به سرعت طلاق دخترش را می گیرد. شکــــوه این خانم از آن بود که مادرش به جای گرفتن میانه دو طرف، به دلیل احساس اجحافی که خودش از زندگی زناشویی داشته و تصویر ذهنـــی اش که من بدبختــم و دخترم هم مثل من بدبخت است زندگی او را از هم می پاشد. در حال حاضر او ناچار است با کار طاقت فرسا مادر و دختر خود را اداره کند در حالیکه شوهرش که از موقعیت اجتماعی و مالی بالایی برخوردار بوده بلافاصله ازدواج مجدد کرده و راه بازگشت به زندگی قبلی اش بسته می شود.

در مثال های فوق هر یک از این افراد به جای حل کردن مشکل خود و انتخاب یک تلقین درست برای تغییر وضعیت و شرایط زندگیشان سعی کردند بافراراز وضعیت کنونی خود را به مخمصه ای دیگر گرفتار کنند. اگر به احساس هر یک از این افراد دقت کنیم، مثل آدمی است که از دست یک حیوان وحشی فرار کرده باشد، به اولین درختی که رسید از آن بالا می رود در حالی که ممکن است بالایش یک پلنگ به انتظار او نشسته باشد.

پیش نیاز چگونه تلقین کنیم:

به این ترتیب نیاز داریم که برای انتخاب تلقین مناسب صادقانه موارد زیر را بررسی کنیم :

1- آیا اگر هدفم فاصله گرفتن از کسی است از او رنجش دارم؟

– نسبت به او حسادت ندارم؟

– آیا توقعاتم عصبی نیست؟

– از او زخم غرور نخورده ام؟

مثال چگونه تلقین کنیم

1 – خانمی تصویر ذهنی اش از خودش این بود که قربانی است. آنقدر آن روی سگ شوهرش را بالا می آورد که به او توهین و تحقیر کند، و به اطرافیان می گفت: می بینید با من چه می کند؟

2- خانمی به دلیل اینکه خیلی خودش را خواستنی می دانست انتظار داشت که علیرغم هر رفتاری که با شوهرش می کند او عاشقانه دوستش داشته باشد. با اولین کم محلی شوهرش آن چنان زخم غرور خواستنی بودن خورد که از وی جدا شد.

3- خانمی که به شدت دچار احساس “ناخواستنی بودن” بود دایم در این ترس به سر می برد که همسرش به او خیانت کند  در حالیکه همسرش خیلی به او علاقه داشت و مرد نجیب و خانواده دوستی بود. خوشبختانه وقتی به او گفتم که این تصویری که دایم در ذهنش مرور می کند روزی به واقعیت خواهد پیوست، پذیرفت و باعث شد که او به جای تکرار تصویر خیانت همسرش به داشتن این همسر نجیب شاکر شود.

4- رابینز از پسر بچه ای صحبت می کند که ابتدا فکر می کردند عقب افتاده است، ولی پس از اصلاح تصویر ذهنی اش نابغه شد.

2- دقت کنم که تصویر دهنی ام از خودم چیست؟

گاهی ما آنچه را که دوست داریم باشیم با تصویر ذهنی از خودمان اشتباه می گیریم. در واقع تصویر ذهنی ما از خودمان آن عملکرد ناخودآگاهی است که نشان می دهیم .  یعنی تصویر ذهنی ، مثل یک نقشه است که روی کاغذ پوستی و یا کالک (کاغذهای شفاف) کشیده شده و عملکرد ما مثل برگه های اوزالید است که از این کالک گرفته می شود و همه مثل هم است مگر اینکه آن نقشه اصلی روی کالک را تغییر دهیم.

مثال چگونه تلقین کنیم

1- من تصویر ذهنی مهر طلبانه ای دارم پس استعدادها، توانایی ها، و آگاهی های خودم را نمی بینم و در جایی که باید خود را ابراز کنم، ناخودآگاه این کار را نکرده و موقعیت مورد علاقه ام را به نفرات کم توان تر از خودم واگذار می کنم.

2- من به دلیل برتری طلبی خود را با استعدادتر، تواناتر، آگاه تر از آن که هستم می بینم  و کارهای بزرگی را به عهده می گیرم که توان انجام آن را ندارم و دایم دیگران را به خاطر عدم توفیق در آن سرزنش می کنم.

عوامل مؤثر در اثر بخشی تلقینات

1- تهیه لیست توفیق های گذشته و مرور آن

2- حسن جویی از خود

3- کشف منحصر به فرد بودن خود

4- کشف استعدادهای خود

5- واکنش سنجی احساس گناه هایمان

6- تمرین شور و شوق

7- باور کنیم که اشتباه کردن مساوی بی ارزشی نیست شجاعت اصلاح اشتباهاتمان را به خود بدهیم. بخصوص در اشتباه گرفتن “زخم غرور” خودمان با ” گناه دیگران “

8- تمرین مهر بی انتظار کنیم

9- تمرین شاکر بودن کنیم

10- باور کنیم که ذهن ما تجربه واقعی را از تجربه تخیلی تشخیص نمی دهد

11- رنجش زدایی، رنجش زدایی و رنجش زادیی.

چگونه تلقین کنیم: راهنمای استفاده از قدرت کلمات

باور کنیم که ذهن ما تجربه واقعی را از تجربه تخیلی تشخیص نمی دهد

چگونه تلقین کنیم: روش تلقین 

1- جمله تلقین را مثبت تهیه کنیم به جای من خشمگین نمی شوم بگوییم من آرام هستم. به جای من ترسو نیستم بگوییم من شجاع هستم.

2- از فعل حال استفاده کنیم: وقتی می گوییم من خشمگین نخواهم شد به این معنی است که در یک زمان نامعلوم، و ذهن نمی تواند برای زمان نامعلوم برنامه ریزی کند.

مثال چگونه تلقین کنیم

1) من هنگام مراجعه به اداره ” آ ” “آرام ، متین، مهربان و معتمد به نفس هستم”

2) من در هنگام برخوردبارفتار تحقیر و توهین آمیز دیگران ملایم، متین، مهربان، معقول و معتمد به نفس هستم.

3) من در هنگام گرفتن حقم از دیگران و مسئول بالا دستم آرام، متین، ملایم، مهربان و معقول و معتمد به نفس هستم.

4) من در هنگام تصادف رانندگی، پرخاش دیگران، سخنرانی، باز کردن باب دوستی با کسی که به او علاقه دارم، آرام، متین، ملایم، مهربان و معقول و معتمد به نفس هستم.

5) به جای اینکه بگوییم من از ارتفاع نمی ترسم بگوییم: “من در ارتفاعات از زیبایی های آن لذت می برم.” چگونه تلقین کنیم

3- در جمله تلقین حتماً لفظ مهر و احساس مهر وجود داشته باشد، چون گاهی رنجش ها باعث می شود که ناخودآگاه حرکت های انتقام جویانه به ذهن ما تلقین شده و عمل کند.

4- در جمله تلقینی درک و احساس زیبایی ها گنجانده شود.

افکار شما را دوست داریم لطفاً در مورد مقاله چگونه تلقین کنیم نظر بدهید

برای نظر دادن شما بسیار احترام قایلیم. ما اینجا در موسسه تجسم خلاق دوست داریم نظرات، پیشنهادات، افکار و سوالاتی که در زمینه های درمانی برایتان پیش می آید را بدانیم بدین منظور برای ارتباط بهتر با شما عزیزان به بهترین نظراتی که در این مقاله کامنت گذاری گردد، فایل موسیقی چاکراها برای مدیتیشن به عنوان رسم سپاسگزاری تقدیم شما عزیزان می گردد.

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

مطالب مرتبط

4 بعد شادی و فواید شاد زیستن برای بدن

فواید شاد زیستن از شادی تعاریف مختلفی ارائه شده است؛ از جمله «شادی به ...

دور کردن استرس با ورزش

دور کردن استرس با ورزش - ورزش یک داروی طبیعی ضد افسردگی و تسکین‌دهنده‌ی ...

چگونه به‌ سرعت به خود آرامش دهیم؟

وقتی در میان یک وضعیت استرس زا یا ناآرامی قرار می‌گیرید چه می کنید؟ ...

استرس و اضطراب کودکان‌ چگونه است؟

استرس و اضطراب کودکان‌ - مهم‌ترین عوامل در استرس و اضطراب کودکان‌ استرس در ...

چگونه در زمان‌های سختی خود را آرام کنیم

چگونه در زمان‌های سختی خود را آرام کنیم تحمل زمان‌های سختی بخشی از زندگی ...

اعتماد به نفس

 مقدمه ای درباره اعتماد به نفس عدم اعتماد به نفس یکی از مشکلاتی هست که ...

دیدگاهها

1 دیدگاه

  1. سعید علیوند گفت:

    سلام من میخواهم درمورد تلقین بیشتر بدانم البته دو جلد کتاب در مورد علم هیپنوتیزم خواندم ودرمورد قانون جذب بطور مجازی اطلاع کمتری دارم ودرمورد سایر علوم دراین حوزه برای تکمیل آن چکار باید بکنم متشکرم