دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس. دکتر آرام, تجسم خلاق, خلق آینده

 مقدمه ای درباره اعتماد به نفس

عدم اعتماد به نفس یکی از مشکلاتی هست که کمابیش بسیاری از افراد از آن رنج می برند. خودباوری یک چیز نسبی است و نمی توانیم بگوییم که فردی این ویژگی را ندارد یا اینکه در هیچ زمینه ای خودباوری ندارد. ممکن است فرد این اعتماد به نفس را داشته باشد که برای ۵۰ نفر سخنرانی کند، این نسبی است. این عدد ممکن است برای افراد دیگر ۵ یا ده یا صد یا هزار نفر متغیر باشد. ممکن است که فردی در یک زمینه عزت نفس داشته باشد و در زمینه های دیگر اعتماد به نفس نداشته باشد. پس با توجه به این که خودباوری نسبی است می توانیم نسبت آن را افزایش دهیم و با تمرین آن را بیشتر کنیم. باید در نظر داشته باشید که خودباوری خصوصیتی است که، آن را کسب می کنیم. همانند بچه های اعتماد به نفس قابل تمرین است و و در بچه ها معمولا اعتماد به نفس بالا است. اعتماد به نفس اکتسابی هست می توانیم با تمرین و روش های مختلف آنرا در خود افزایش دهیم. اگر شما اعتماد به نفس تان به اندازه کافی نیست، به این موضوع توجه کنید که جای هیچ نگرانی نیست و شما می توانید در زمان بسیار کم، اعتماد به نفس تان را بسیار خوب و عالی  و قابل توجه افزایش دهید. در ادامه مقاله با من باشید تا ببینید که تاکنون چقدر تاوان عدم اعتماد به نفس را داده اید. خواندن این مقاله ممکن است تنها چند دقیقه از زمان شما را بگیرد ولی متوجه خواهید شد که با خودباوری بالا چه کار هایی میتوانید انجام بدهید و تا حالا چقدر ضرر اعتماد به نفس پایین را داده اید . مقاله را تا انتها بخوانید و از تکنیک های آن استفاده کنید. خواندن این مقاله کمتر است از چند دقیقه وقت شما را می گیرد ولی مطمئناً عمل کردن به تکنیک های آن می توانند سال ها شما را در زمینه ارتباطات اجتماعی و کاری و حتی خانوادگی بهبود بخش است و از آن سود ببرید.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس چیست و چه اهمیتی دارد؟

پاسخ دادن به این سوال بسیار مهم است و به شما کمک می کند که ببینید و متوجه شوید اعتماد به نفس چگونه میتواند زندگیتان را متحول کند. خودباوری ، اعتماد کردن به قدرت ها و توانمندی های درونی مان می باشد. شما استعدادها و توانمندی های زیادی دارید ولی نمی توانید که آن را به نمایش بگذارید و از آن در زندگی روزمره تان استفاده کنید. علت اینکه ما نمی توانیم از دانش و اطلاعات خود و استعدادهای خدادادیمان استفاده کنیم، نداشتن اعتماد به نفس به اندازه کافی می باشد. منظور این نیست که شما اعتماد به نفس ندارید بلکه منظور این است که به اندازه کافی اعتماد به نفس تان را ارتقا نداده اید. به همین دلیل است که در بسیاری از مواقع در گرفتن حق و حقوق خود کم می آورید.  و احساس می کنید که در برابر دیگران در ضعف و ناتوانی هستید.

علائم کمبود اعتماد به نفس

علائم کمبود اعتماد به نفس به نظر شما چیست؟ افرادی که اعتماد به نفسشان پایین است مرتباً خودشان را با دیگران مقایسه میکنند . خودشان و دیگران را دوست ندارند. این افراد استانداردهای بالایی برای زندگی خود در نظر می گیرند و به همین دلیل فشار خیلی زیادی همیشه بر روی آن ها می باشد. همیشه از روند زندگی ناراضی هستند، نق می زنند، آرامش روانی ندارند و همیشه در زندگی احساس اضطراب و دلشوره و دل نگرانی می کنند. تحمل انتقاد و مخالفت دیگران را ندارند، خشم درونی دارند و انرژی زیادی را صرف مخفی کردن این خشم درونی می کنند. قضاوت ها و پیش داوری آن ها زیاد است، اینگونه افراد توانایی در گرفتن حقوق خود ندارند، نمی توانند به دیگران نه بگویند و به همین دلیل علایق خود را سرکوب می کنند. آن ها توانایی ها و استعدادهای درونی خود را نمی توانند بروز دهند. آن ها به این باور نادرست می رسند که زندگی خوب و ثروت، حق من نیست و من لیاقت دستیابی به آن را ندارم. زبان بدن آن ها همیشه ضعیف هست و صدای آن ها پایین و نالان می باشد. این افراد خود را از پیش بازنده می دانند و از رقابت خودداری میکنند.

کسانی که خودباوریشان پایین است به نظر و عقیده خود اعتماد ندارند. همیشه زیاد فکر می کنند و می خواهند بهترین کار را انجام دهند. فکر کردن آن ها بیشتر از عمل کردن آن هاست. همانطور که گفتم از چالش و رقابت هراس دارند. در تجربه های بالینی که من داشتم اینگونه افراد از مشکلات جسمی و جنسی نیز رنج میبرند. شاید به دلیل این باشد که مشکلات و مسائل ذهنی شان را ابراز نمی کنند و آن ها را سرکوب می کنند. اینگونه افراد بسیار نسبت به خود سخت گیر هستند. مرتبط اضطراب و آشفتگی را تجربه می کنند. دلشوره دل نگرانی و مستاصل بودن از خصوصیت های آنهاست. احساس می کنند که زندگی با همین روش و به همین طریق بد ادامه خواهد داشت و آنها محکوم هستند که این زندگی را تحمل کنند.

افراد کم اعتماد به نفس  از یکسری کلمات از جمله شاید ،معمولا و … بیشتر استفاده میکنند.

کمبود اعتماد به نفس

علت عدم اعتماد به نفس

خصوصیت های روانی و هر ویژگی که ما داشته باشیم، از نظر روانشناسان و روانکاوان به گذشته آن ها برمیگردد. یعنی ممکن است که آن ها در گذشته خودشان را سرکوب کردند و به همین دلیل اعتماد به نفسشان پایین است. برخی از روانشناسان و رفتار درمان ها بر این عقیده هستند که آن ها تمرین اعتماد به نفس نکرده اند. پس اگر تمرین خودباوری بکنند اعتماد به نفسشان بالا میرود.

در روانشناسی، گروه شناخت درمانی بر این باور و عقیده هستند که این افراد خودشان را کم ارزیابی می کنند و تفکرات و  افکار منفی نسبت به خودشان دارند. به همین دلیل است که خودباوری آن ها پایین آمده است. به هر حال، علت های مختلفی ممکن است بر روی اعتماد به نفس تاثیر بگذارد. برخی از افراد در بعضی مواقع اعتماد به نفس شان پایین است و گروه دیگر در بیشتر زندگیشان اعتماد به نفسشان پایین است. ممکن است که پایین بودن اعتماد به نفس به شرایط جسمی مان نیز برگردد.

در تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده اند، پایین بودن مرتب قند خون و فشار خون می توانند منجر به پایین بودن اعتماد به نفس بشود. پس شرایط فیزیولوژیکی و حتی ترشح هورمون های بدن می توانند بر روی خودباوری تاثیر بگذارد و اعتماد بنفس ما را بالا یا پایین ببرد. به هر دلیل که اعتماد به نفس پایین آمده باشد، بر روی مسائل روزمره ما و تصمیم گیری های بزرگ زندگی ما تاثیر خواهد گذاشت و اثرات مخرب آن را، بر روی زندگیمان شاهد خواهیم بود. کسانی که اعتماد به نفس پایین دارند، ممکن است روزانه مسائل منفی و افکار منفی را تجربه کنند.

افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس می تواند به ما کمک کند تا توانایی های خود را بهتر به نمایش بگذاریم و اینگونه از توانایی ها و استعدادهای بالقوه خود که در درون ما نهفته است بهتر و بیشتر استفاده کنیم. زمانی که اعتماد به نفس تان افزایش پیدا می کند، احساس بهتری در مواجه با دیگران پیدا می کنید و بدون ترس و لرز می توانید حرف بزنید و اینگونه می توانید خودتان را و خواسته تان را بیان کنید و ابراز کنید. یکی از مسائلی که بعد از بالا بودن خودباوری در افراد ظاهر می شود، توانایی آن ها در صحبت کردن و مخصوصاً در سخنرانی می باشد، اگر شما اعتماد به نفس پایینی داشته باشید نمیتوانید سخنران خوبی شوید و برای اینکه سخنران خوبی شوید لازم است که اعتماد به نفستان بالا رود و به توانایی ها و استعدادهای درونی تان ایمان و اعتماد داشته باشید.

زمانی که اعتماد به نفستان بالا میرود مثل حرفه ای ها عمل می کنید. یعنی می توانید در کمترین زمان بیشترین کارایی را داشته باشید، استقلال عمل دارید. برای اینکه کاری انجام دهید و مرتب از دیگران سوال نمی پرسید و مرتباً از دیگران نمی پرسید که آیا این کار را انجام بدهم، درست است یا خیر و مسلما موثرتر واقع خواهید شد و بهتر می توانید به خودتان و دیگران کمک کنید. می توانید از زندگی تان بیشتر لذت ببرید و برای انجام دادن کارها دیگر بهانه نمی آورید. یکی از دلایلی که افراد بهانه می آورند، به دلیل عدم اعتماد به انرژی ها و توانایی های درونی شان می باشد و به همین دلیل از انجام کارها خودداری می کنند. دست از تلاش کردن بر نمی دارید و از  شکست ترس و واهمه ای ندارید.

 همانطور که گفتم برای انجام کارهای تان از دیگران اجازه نمی گیرید و به دنبال جلب توجه دیگران نیستید، به دیگران احترام می گذارید و نظر آن ها را در مورد خودتان و رفتارتان خیلی جدی نمی گیرید. نیازمند تحسین و تمجید دائمی دیگران نیستید. اگر کسی از شما انتقاد کند خیلی ناراحت نمی شوید، کارهایتان را به عقب نمی اندازید.

یکی از دلایلی که افراد امروز و فردا میکنند به دلیل این است که اعتماد به نفس شان پایین است. قضاوت نمی کنید، پیش داوری و قضاوت یکی از نشانه های عدم خودباوری و اعتماد به نفس پایین است. در تجربه هایی که من داشته ام، زمانی که با تمرین های اعتماد به نفس سریع، خودباوری افراد را بالا می بریم بهانه گیری های آن ها کمتر می شود و آن ها مرد عمل می شوند یعنی بیشتر اقدام میکنند تا اینکه فکر کنند. زمانی که اعتماد به نفستان بالا برود از چالش فرار نمی کنید، فکر می کنید اما از اقدام نمی ترسید، برده ترس هایتان نیستید و با وجودی که ترس دارید اقدام می کنید.

افزایش اعتماد به نفس در زنان

یکی از گروه هایی که در جامعه ما نیاز به اعتماد به نفس بالایی در آن ها نیاز می شود، زنان هستند. در جامعه ما که جامعه ای هستیم که از سنتی به سمت مدرن می رویم، بسیاری از خانم های جامعه از اعتماد به نفس بسیار پایین برخوردارند و می تواند مشکلات زیادی را در جامعه ایجاد کند. در بعضی از  جاها ممکن است، آقایان این تصور را داشته باشند که، اعتماد به نفس پایین خانمها به سودشان است.  در کل که نگاه میکنیم متوجه میشویم که اعتماد به نفس خانم ها یا هر قشر جامعه ، در کل باعث می شود که کشتی جامعه ما دچار مشکل شود و نتوانیم آن را به خوبی به مقصد برسانیم.

از هرگونه کمبود یا پایین بودن اعتماد به نفس در اقشار مختلف چه خانم ها باشند یا کودکان یا نوجوانان، فشار اساسی بر روی آقایان و همه جامعه وارد می شود و به همین دلیل است که شما می بینید فرسایش در آقایان بسیار زیاد است.

اعتما به نفس در زنان

 روش های زیادی برای افزایش خودباوری در خانم ها پیشنهاد میدهند. یکی از آن ها زبان بدن می باشد.  برقرار کردن ارتباط چشمی نیز می تواند کمک کند. زمانی که می خواهید حرف بزنید از دستان تان کمک بگیرید. نگرش های تان را تغییر دهید. شما انسان ضعیفی نیستید. شما قدرت بسیار زیادی دارید. شما می توانید آینده یک جامعه را رقم بزنید. خود را بپذیرید و اگر ضعف و مشکلی دارید را برطرف کنید. مسئولیت کارهایتان را بپذیرید. سبک زندگی تان را می توانید عوض کنید. برای آینده تان و زندگی تان برنامه ریزی کنید. ورزش کردن می تواند اعتماد به نفس شما را بالا ببرد. تجربه های جدید داشته باشید. از چیزی نترسید و تجربه های جدید داشته باشید. زندگی جنشی تان را سرو سامان دهید. زنان با اعتماد به نفس بالا، مصمم هستند. چهره آن ها گویای همه چیز است. ضعف های خود را انکار نمی کنند. سعی میکنند از خودشان و محیط شان لذت ببرند .  اگر شکست عاطفی ایجاد شود، زانوی غم بغل نمی کنند. شجاعت بروز احساس را دارند

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

اعتماد به نفس در کودکان هم بسیار مهم است. برای اینکه اعتماد به نفس کودکان تان را بالا ببرید، آن ها را دوست داشته باشید. عاشق بچه هایتان باشید و آن ها را مرتب تمجید کنید. جاهایی که لازم است آنها را ستایش کنید. بچه هایتان نیاز دارند که شما به آن ها بگویید: من به شما افتخار می کنم. به کودکانتان کمک کنید تا اهداف خود را تعیین کنند. به آن ها یاد بدهید که به خودشان عشق بورزند. استقلال و ماجراجویی آن ها را تایید کنید. به آن ها یاد دهید که ورزش کنند. اشتیاق آن ها را پیگیری کنید. به کودکانتان گزینه های انتخاب بدهید. یعنی به آن ها بگویید که برای صبحانه پنیر میخواهید یا تخم مرغ. آن ها را مجبور به انجام کاری نکنید. اگر کاری که برای سلامتی شان مفید است باید انجام دهند بهتر است با آن ها صحبت کنید. اینگونه به آن ها کمک میکند که فکر کنند و تصمیمی که می گیرند طولانی مدت، نسبت به زمانی که آن ها را مجبور به انجام کاری می کنید، به آن پایبند هستند.

اعتماد به نفس در کودکان

افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان

در بزرگسالان هم ممکن است اعتماد به نفس کاهش پیدا کند. اگر  این اتفاق بیفتد، عملکرد زندگی آن ها  تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است که فرد دچار افسردگی شود. افسردگی و کمبود اعتماد به نفس بسیار به هم نزدیک هستند. هر کدام از آن ها دیگری را میتوانند تقویت کنند. من راه های زیادی برای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان در دوره هایم به آن ها توصیه می کنم.

به مرور زمان، که یادگیری ما افزایش پیدا میکند و مهارت های مختلفی که ما باید یاد بگیریم، بیشتر می شود و به همین دلیل برای این که اعتماد به نفس ما بالا باشد لازم است که همیشه در حال یادگیری باشیم و یادگیری جزء برنامه های دائمی ما باشد. برای اینکه اعتماد به نفستان بالا رود خودتان را سرزنش نکنید. سعی کنید اگر در زمینه به هدف نرسیدید علت آن را پیدا کنید و علت را برطرف کنید. دانشگاه قبول نشدید به خودتان نگویید که من ارزش آن را ندارم یا من نمی توانم. بلکه علت را پیدا کنید و علت میتواند میزان درس خواندن شما باشند و با برطرف کردن علت، مطمئنا شما به هدفتان، که قبول شدن در دانشگاه است خواهید رسید. اگر علایقی را دارید، دنبال کنید. دنبال کردن علایق تان  به کمک می شود تا، شما از زندگی تان بهتر و بیشتر لذت ببرید. دنبال این نباشید که همه شما را قبول کنند. تکنیک ها و روش های زیادی داریم که به افراد می توانیم یاد دهیم که چگونه اعتماد به نفس شان را بالا ببرند.

دوست عزیز قرار نیست که شما همه فن حریف باشید و در همه زمینه ها مهارت عالی و فوق العاده ای داشته باشید. پس سعی نکنید که خودتان را به آب و آتش بزنید تا مهارت های مختلف داشته باشید یا حرفی برای زدن در هر زمینه ای داشته باشید.

تست اعتماد به نفس

تست های مختلفی برای میزان سنجش اعتماد به نفس وجود دارد.  تست ها با توجه به سنین مختلف تقسیم بندی شده اند . در روانشناسی تست هایی را برای کودکان وجو دارد. تست هایی را در این برای نوجوانان و تست هایی برای بزرگسالان وجود دارد. در این تست ها میزان خودکارآمدی افراد نیز سنجیده میشوند. آلبرت باندورا یکی از محققین است که در زمینه اعتماد به نفس و خودکارآمدی کار کرده است. اگر افراد خودباوری و خودکارآمدی بالایی داشته باشند طوری فکر می کنند و احساس می کنند و رفتار می کنند که به موفقیت منجر می شود. بنابراین، این افراد از رو به رو شدند با مسائل و شکست هراسی ندارند. چنانچه در زمینه ای شکست بخورند، به سرعت خود را باز می یابند. آن ها می دانند که شکست عامل خارجی ندارد و فقط به نوع عملکرد آن ها برمیگردد. به همین دلیل است که ما با آزمون های روانشناسی می توانیم، میزان اعتماد به نفس خود را بسنجیم. زمانی که می خواهید آزمون روانشناسی بدهید با خودتان صادق باشید. در آزمونهای روانشناسی اعتماد به نفس ممکن شما با این سوال ها روبرو می شوید:

بیشتر اوقات در خواب و خیال به سر می برم.

اغلب آرزو می کنم ای کاش فرد دیگری بودم.

صحبت کردن در مقابل دیگران برایم سخت است.

آرزو می کنم ای کاش جوانتر بودم.

چیزهای زیادی در من وجود دارد که اگر می توانستم آن ها را تغییر میدادم.

….

این ها نمونه از سوالات تست های اعتماد به نفس می باشد که ما با پاسخ صادقانه به آن ها می توانیم میزان اعتماد به نفس خود را بسنجیم و به خودمان کمک کنیم که آیا من مهارت کافی ندارم یا خودباوری کافی. بین نداشتن اعتماد به نفس کافی و مهارت کافی حتماً باید تفاوت قائل شویم . شما ممکن است مهارت جراحی قلب نداشته باشید یا مهارت پرواز با هواپیما را نداشته باشید. نداشتن این مهارت ها ارتباطی به اعتماد به نفس ندارد. من یک مراجعه کننده داشتم که خلبان بود ولی اعتماد به نفسش  بسیار پایین بود. او در زمینه تخصصی خودش که خلبان بود اعتماد به نفس داشت. ولی در جنبه های زندگی و ارتباطات روزمره اش دچار مشکل شده بود. این نمونه را برایتان گفتم که بین نداشتن مهارت کافی و نداشتن خودباوری تفاوت بگذارید.

انواع اعتماد به نفس

انواع اعتماد به نفس داریم. برخی از اعتماد به نفس ها در نتیجه باور به توانایی هایمان می باشد. این دسته اعتماد به نفس ها با توجه به بهتر شدن مهارت مان در دانش مان بالا میرود. برای مثال کسی که رانندگی می کند یا خلبانی می کند، بعد از مدتی اعتماد به نفسش بالا میرود. البته این مورد را باید از اعتماد به نفس کاذب باید جدا کنیم. اعتماد به نفس کاذب یعنی اینکه شما مهارت کافی در این زمینه ندارید، ولی احساس میکنید که میتوانید آن را انجام دهید. این میتواند بسیار آسیب زننده و خطرناک باشد. به دست آوردن موفقیت ها پی در پی می تواند به انجام مهارت اعتماد به نفس و بالا رفتن خودباوری کمک کند. پس در این زمینه بالا بردن اعتماد به نفس بسیار ساده است. شما با انجام مرتب این کارها اعتماد به نفستان بالا می روند. این روش بسیار شبیه دیدگاه و اعتقاد رفتار درمانی می باشد.

اعتماد به نفس ممکن است در نتیجه باور ها به توانایی در یادگیری مهارت جدید یا حل مشکلاتتان باشد. برخی از مسائل هست که ما مهارتی به خصوصی نداریم و باید بتوانیم مشکلات درونی مان را حل کنیم. افکار و صدا هایی که در درون مان، ما را از انجام کارها باز می دارد می تواند مانع اعتماد به نفس ما شود. خلاقیت می تواند نتیجه حل کردن مسائل و پیدا کردن روش های جدید در این زمینه باشد. خلاقیت می تواند به بالا رفتن اعتماد به نفس کمک کند.

خودباوری می تواند در زمینه ارزشمندی خود باشد. یعنی اینکه شما انسان ارزشمندی هستید. ممکن است که شما خلبان خوبی نباشید، ولی شما ارزشمندید.  ممکن است که شما جراح متبحری نباشید، ولی انسان ارزشمندی هستید. اینگونه به اعتماد به نفس نگاه کردن بیشتر به عزت نفس شباهت دارد. عزت نفس یعنی اینکه شما برای خودتان ارزش قائل شوید و ارزشمند باشید.

شایستگی یکی از ویژگی های فوق العاده عزت نفس می باشد. بالا بردن اعتماد به نفس بدون عزت نفس بسیار خطرناک است. نمونه ی آن را  می توانیم هیتلر را نام ببریم، که با اعتماد به نفس بسیار بالایی داشت و با عزت نفس پایینی که داشت، باعث شد که کمبودها و نقصان های خود را با کشتار های مختلف جبران کنند. پس داشتن اعتمادبه نفس، ارزش فوقالعادهای دارد. ولی عزت نفس می تواند آن را صیقل دهد و در جهت درست و صحیح از آن استفاده کنیم. داشتن عزت نفس بالا بدون اعتماد به نفس باعث می شود که ما عملکرد مناسبی نداشته باشیم. آدم خوبی هستیم اما خوب بودن مان خیلی دوام نمی آورد و مرتبا باید به خودمان پیام دهیم که من ارزشمندم. بهتر است که هر دو را در کنار همدیگه داشته باشید. هم اعتماد به نفس و هم عزت نفس.

چگونه با اعتماد به نفس حرف بزنیم؟

اعتماد نفس می تواند بر روی ابراز وجود ما، تأثیر بسیار زیادی بگذارد و ما بتوانیم به خوبی حرف بزنیم. چگونه می توانیم به خوبی حرف بزنیم؟ بخشی از این ها می تواند مربوط به اعتماد به نفس باشد و بخش دیگر آن مربوط به مهارت های حرف زدن می باشد. پس برای اینکه شما بتوانید با اعتماد به نفس حرف بزنید، باید هم مهارت های حرف زدن تان را بالا ببرید و هم بتوانید به خودتان و انرژی درونی تان و توانمندی هایی که دارید اعتماد داشته باشید. نگران آینده نباشید. به طور کلی نگران نباشید. تمرین آرامش کنید. خونسرد باشید. افکارتان را مرتب و منظم کنید. این ها در حد حرف زدن نباشد، بلکه تمرین کنید. تمرین آدمک مغزی می تواند به شما کمک کند.

حرف زدن با اعتماد به نفس

 زبان بدن خوبی داشته باشید و بدنتان را صاف کنید. بدنتان خمیده نباشد. ژست بدن شما، به شما در صحبت کردن و ابراز وجود تاثیر بسزایی دارد. ابتدا خوب گوش دهید و بعد حرف بزنید. اگر شما شنونده خوبی باشید، می توانید به راحتی افکارتان را منسجم کنید و جواب خوب و مطمئنی را به طرف مقابلتان بدهید، به راحتی میتوانید هم تمرین کنید و سر صحبت را با دیگران باز کنید.

چگونه می توانیم اعتماد به نفس سریع داشته باشیم.

در تجربه بیست و چند ساله ای که من بر روی افراد مختلف و بر روی بیش از ۱۲ هزار نفر داشته ام، روش سریع و مطمئنی را برای افزایش اعتماد به نفس در زمینه های مختلف، پیدا کردم. تکنیک هایی که در دوره های مختلف اعتماد به نفس در مرکز برگزار کردم ، روش های وجود دارند که ما میتوانیم خیلی سریع و با سرعت اعتماد به نفس را در زمینه های مختلف بالا ببریم. بالا بردن اعتماد به نفس در این زمینه ها میتواند عملکرد شما را بهبود بخشد.

ژست بدن شما  خود به خود درست می شود.  از خودتان، از زندگیتان، از اطرافیانتان بیشتر لذت می ببرید و ارتباط بهتر و صحیحی را برقرار می کنید.با  بالا بردن اعتماد به نفس سریع شما می توانید، خودتان را ابراز کنید حق و حقوق خود را بگیرید و از اینکه با دیگران چالش داشته باشید نگران نخواهید بود و از چالش لذت می برید. در تجربه ای که در بالا بردن خودباوری  داشته ام متوجه شدم که برخی از دردهای جسمی با بالا رفتن اعتماد به نفس بهتر میشوند.

پس شما با بالا بردن اعتماد به نفس میتوانید شرایط جسمی تان را بهبود بخشید. مطمئناً با بالا بردن  خودباوری خواب شما بهتر می شود. البته یادتان باشد که بسیاری از افراد به دلیل کمبود خودباوری به صورت جبرانی خود را با اعتماد به نفس نشان میدهند. هرچند این افراد ظاهراً اعتماد به نفس خوبی دارند ولی از آرامش خوبی برخوردار نیستند. به همین دلیل توصیه می شود کهخودباوری و آرامش را در کنار همدیگر داشته باشید تا بتوانید در زندگی تان تصمیم بگیرید. تصمیم گیری در زندگی میتواند تصمیم گیری در بورس باشد، تصمیم گیری در اتفاقات جزئی زندگی باشدصمیم گیری یک دانش آموز باشد ، تصمیم گیری یک خانم خانه دار در انتخاب نوع غذایی باشد که میخواهد برای خانواده اش درست کنم. اعتماد به نفس تاثیرات بسیار زیادی دارد.

 اگر شما حتی یکی از علائم اعتماد به نفس پایین را دارید سریعاً اقدام کنید. چون مطمئنا با بالا رفتن خودباوریتان میزان خودشکوفایی شما چند برابر می شود. می خواهم برایم بنویسید که میزان خودباوری تان چقدر است؟ کدام یک از علائم پایین بودن اعتماد به نفس تان را دارید؟ چگونه برای برطرف کردن آن ها اقدام کرده اید؟ بهترین روشی که شما تا کنون استفاده کرده تا اعتماد به نفستان بالا برود تا کنون چه بوده است؟ اگر خود باوری بالایی داشتید و مطمئن بودید که دست به هر کاری می زدید موفق می شدید دقیقا چه کاری می کردید. منتظر دیدگاه های خوب تان هستم.

 

"<yoastmark

 

همان طور که گفته شد، اگر هيجان همراه با افکار مثبت باشد، می توانيم از اين وضعيت بحرانی در جهت رشد و تعالی استفاده کنيم و اگر هيجان همراه با افکار مخرب و منفی باشد، در ما استرس ايجاد میکند و استرس از قدرت ذهنی و حتی عضلانی ما می کاهد؛ به طوری که اگر استرس زياد باشد، موجب بسته شدن ذهن و جسم می گردد و حالت فلج گونه‌ای به شخص دست می دهد.

نوعی از تجربه‌های جديد می ترسند كه چنین نگرانی و ترسی ممکن است ناشی از تبليغات و يا تلقيناتی باشد که به دنبال يک موضوع انجام می گيرد. کنکور و يا امتحانات پايان ترم از اين موقعيت برخوردار است و چون تبليغات و تلقينات زيادی در کنار آن انجام می گيرد، با بار استرسی زيادی همراه است.

بار استرسی موجب می شود نتوانيم هنگام امتحان از تمام کيفيت و کارايی مغز استفاده کنيم. مغز انسان چنانچه در حالت آرامش باشد خلاقيت و کارايی بيشتری دارد و اگر استرس وجود داشته باشد همان گونه که گفته شد کارايی کاهش می يابد.

چگونه می توانم در این دوره شرکت کنم ؟

این دوره به هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری می باشد و در موسسه تجسم خلاق به نشانی :

 تهران ، میدان هفت تیر ، خیابان قائم مقام فراهانی، پلاک ۳۹، ط اول برگزار می شود.

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

این دوره توسط دکتر آرام به صورت حضوری برگزار می شود. علاقمندان برای شرکت در دوره با مرکز تجسم خلاق تماس بگیرند.

مطالب مرتبط

استرس و تفکر مثبت: 1 راه کار عالی تفکر مثبت در مقابله با استرس

استرس و تفکر مثبت تفکر مثبت و عقلانی در مقابله با استرس یک نگرش ...

چگونه درمان استرس با مغناطیس درمانی صورت می گیرد؟

درمان استرس با مغناطیس درمانی امروزه مغناطیس درمانی جایگاه ویژه ای در طب مکمل ...

متافیزیک و مراقبه فکری در دنیای امروز ما

متافیزیک و مراقبه فکری در دنیای ما ماورای معروفات و منكرات جهان هستی از ...

چگونه مراقبه تربیت و کنترل ذهن را انجام دهیم؟

مراقبه " تربیت"و "کنترل" ذهن- مراقبه " تربیت" و "کنترل" ذهن توسط تکنیک های ...

برنامه عملی ریلکسیشن

برنامه عملی ریلکسیشن را در این مقاله میخواهیم در چند گام ساده به شما ...

ارتباط بین ریلکسیشن، یوگا و مدیتیشن

ارتباط بین ریلکسیشن، یوگا و مدیتیشن ریلکسیشن و یوگا رابطه ی بسیار نزدیکی با مدیتیشن ...

دیدگاهها

2 دیدگاه

  1. zahra گفت:

    سلام من اصلا اعتماد بنفس ندارم از کودکی. بخاطر مشکلی که دارم.

    • aramgroup گفت:

      سلام دوست عزیز وقتتون بخیر باشه
      مشکل شما چیست ؟
      لطفا با مجموعه تماس بگیرید تا مشاوران راهنماییتون کنند.88302523-021
      09011594943